Informatie gezocht

JESKA

Gepost door Eric Obbes 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Re: JESKA

    28 september 2000 12:56
    : Voor een collega zoek ik informatie over de schilder JESKA.
    : Ik kan nergens iets over hem/haar vinden
    Ik kan je niet helpen met informatie, wel heb ik een houtsnede handafdruk van boomrooiers gemaakt door Ed. Jeska
    Ook ik zou meer over hem willen weten dus zoek ik verder.
    Ik heb je al een beetje geholpen denk ik met zijn of haar voornaam Ed.groetjes Henny
  • Re: JESKA

    08 december 2000 20:08
    Hela, ik zoek ook informatie over Ed. Jeska, (dank je Henny voor de voornaam). Mocht één van jullie informatie gevonden hebben, laat mij ook wat horen, aub. Ik zal aan jullie denken.
    Groeten,
    Hans St.
  • Re: JESKA

    26 maart 2001 13:26
    ik bezit een afdruk of tekening in oost-indische inkt met als titel : geluksvogeltje.Verder kan ik ook nog niets over ed jeska vinden.
    succes verder.: Voor een collega zoek ik informatie over de schilder JESKA.
    : Ik kan nergens iets over hem/haar vinden
  • Re: JESKA

    26 september 2005 09:08
    Hallo,

    Ik heb de volgende info over "Jeska" kunnen vinden:

    Jeska is identiek aan:

    Jan Staats Kiewiet, geboren 30-5-1899 te Arnhem. Beroep: schilder en tekenaar. Materiaal: olieverf en pastel. Technieken: tekentechnieken. Onderwerpen: landschappen. Stijl: naturalistisch, expressionistisch en abstract. Verblijf: Rijswijk tot 1933, Den Haag tot 1948, Frankrijk tot 1951, Den Haag tot 1953, Menton tot 1955 en Den Haag 1969. Opleiding: autodidact. Werkzaamheden: Academie v. Beeldende Kunsten Den Haag als directeur.

    (bron: Lexicon Beeldend Benelux van P.M.J.E. Jacobs)

    Hoewel uw bericht reeds erg gedateerd is hoop ik u hiermee toch verder te hebben geholpen.

    M.vr.gr.,
    Johan de Wilde
    ,
  • Re: JESKA

    21 november 2009 06:36
    Mijn buurman geweest in de periode 1955 - 1965
    Woonde ; Paulus Buys straat 1 Den-Haag [Statenkwartier]
    Maakte toen veel pastel/krijt tekeningen.
    Had jongeren vrouw ,en een Zoon Geboren omstreeks 1955 Naam ; Alexander ,waarschijnlijk beroeps militair.
    Geregeld werk van hem te vinden ;Vendue huis Nobelstraat.Den-Haag
    Signeerde altijd JESKA

  • Re: JESKA

    21 november 2009 22:50
    Hallo allemaal, ik heb dit eventjes voor jullie opgezocht.
    Het enigste wat ik niet heb kunnen vinden is de plaats van overlijden.

    Jan Staats KIEWIET, geboren 30 mei 1899 te Arnhem en overleden in 1977 te ?

    Jan Staats KIEWIET werkte ook onder het pseudoniem "Jeska"ook wel Ed Jeska, de naam Edsko komt veel voor binnen zijn familie, waarschijnlijk is zijn pseudoniem daar een verbastering van.

    Jan Staats KIEWIET, zoon van Gerhardus Jan KIEWIET en Hermina van DRIESSEN, werd geboren op 30 mei 899 te Arnhem en is overleden in 1977, Jan Staats KIEWIET werd 78 jaar.
    Jan Staats KIEWIET is in totaal 5 keer getrouwd geweest, waarvan 4 keer gescheiden.

    Hij trouwde op woensdag 13 juni 1923 (gescheiden op maandag 25 februari 1929) op 24-jarige leeftijd met Klazina Adriana van OOSTEN, zij kregen een kind, Gerhardine Hermine Elsebe KIEWIET geboren op zondag 2 december 1923.

    Jan Staats KIEWIET trouwde op woensdag 21 augustus 1929 (gescheiden op vrijdag 9 juli 1943) op 30-jarige leeftijd met Anna G. WIGLEVEN, zij kregen twee kinderen, Jane Anne KIEWIET 1929-2004 en Jan Staats KIEWIET werd geboren op 14 juli 1930 te Den Haag.

    Jan Staats KIEWIET trouwde op woensdag 22 december 1943 (is gescheiden op maandag 27 augustus 1945) op 44-jarige leeftijd met Petronella Johanna KNIJF.

    Jan Staats KIEWIET trouwde op dinsdag 9 oktober 1945 (gescheiden op donderdag 19 januari 1956) op 46-jarige leeftijd met Lijntje Wilhelmina ROEM, zij kregen een kind Jessy KIEWIET werd geboren op dinsdag 7 juni 1949 te St. Gallen, Zwitserland.

    Jan Staats KIEWIET trouwde op maandag 9 december 1957 op 58-jarige leeftijd met de 21-jarige Tine ZWAGER geboren in 1936-2002, Tine werd 66 jaar.
    Hadden een zoon Alexander Staats KIEWIET werd geboren op zaterdag 3 januari 1959 (woonde van 1955 t/m 1965 in de Paulus Buys straat 1 in het Statenkwartier in Den Haag).
  • Re: JESKA

    20 oktober 2010 11:06
    Even voor de goede orde, mijn geboorte datum is 7 juli en niet juni, 1949.
    Wat ik niet begrijp is de naam Ed. Mijn vader werd altijd genoemd naar zijn initialen JSK (Jan Staats Kiewiet) vandaar dat hij Jeska werd genoemd en daar ook altijd zijn schilderijen mee signeerde.
    Misschien allemaal mosterd na de maaltijd maar toch.
    Succes en groetjes van zijn dochter
    Jessy Kiewiet
  • Re: JESKA

    19 maart 2016 18:04
    Hallo allemaal,
    Vandaag een lijst gekocht waar bijgesloten werk in zat.
    Meteen gaan googelen, en op jullie draadje gekomen.
    Is mijn ree/hert misschien ook van dezelfde Jeska?
    groet,
    Theo
  • Re: JESKA

    19 maart 2016 20:03
    Jazeker, da's een originele pastel van Ed Jeska.
  • Re: JESKA

    20 maart 2016 00:18
    Thanks!
    Fijn om mensen te ontmoeten met kennis, die ze ook nog eens actief willen delen!

    Groet,

    Theo
  • Re: JESKA

    07 oktober 2019 16:48
    Ik vond nog twee van de drie afdrukken die mijn moeder kreeg bij haar huwelijk in 1945. het koetsje is er niet meer bij.
    Gratis beschikbaar voor de liefhebber



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/10/2019 16:50 door vanRdonk.
  • Re: JESKA

    07 oktober 2019 16:57
    Beste vanRdonk,

    Dat is vriendelijk aangeboden!
    Ik zou graag de afdruk willen overnemen met de boom over het pad. Prachtig!
    Als je me even een mailtje stuurt naar yekiyeki@gmail.com, dan kunnen we adressen uitwisselen, en kan ik de verzendkosten overmaken.

    Vriendelijke groet,

    Theo
  • Re: JESKA

    30 januari 2021 21:58
    Geachte Van Donk,

    Ik reageer op de (mogelijk nog steeds ?) beschikbare houtsnede van Jeska. De kunstenaar vermeldt dat het om Grouw zou gaan maar hij vergiste zich: het is nl. Jorwert. Een goede vriend van mij, zelf amateurschilder, is al langer op zoek naar deze houtsnede. Ook omdat zijn huis er op staat. Hij zou blij verrast zijn als deze nog beschikbaar is.
    Ik hoor graag van u.

    Met vriendelijke groet,
    Jan van der Weij
    Hasthemerwei 2
    8841 KG Baaium

    E j.vanderweij@planet.nl

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.