Informatie gezocht

Van wie is deze signatuur?

Gepost door N.v.S. 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Van wie is deze signatuur?

    29 juni 2013 20:42
    Hallo,

    Bijgaand schilderij heb ik onlangs aangekocht. Ik weet echter niet wie de maker is en kan ook de signatuur niet ontrafelen; de voornaam lijkt 'Hendrik' te zijn, maar de achternaam is voor mij onleesbaar.

    Kan iemand mij verder helpen?

    Alvast dank.

    Niels
  • Re: Van wie is deze signatuur?

    30 juni 2013 15:35
    Thanks Angela, I think you are right.

    I found out that the painting I've got, probably was auctioned in 1993;

    [www.invaluable.com]

    Can someone tell me what price was paid ;)

    Niels
  • Re: Van wie is deze signatuur?

    02 juli 2013 23:15
    De tekst op de [www.invaluable.com] site luidt:
    Lot 4: TWO OILS CUSSINO (20TH CENTURY) "Portrait of Bearded Man", 12 x 10"; and HENDRIK MATHEY , oil on canvas, signed lower left,
    De veiling was dus van 2 schilderijen waarbij het bij de eerste ging om een een portret van bebaarde man en het tweede schilderij was van Hendrik Mathey en had als titel "Gold Weight". De Bebaarde man wordt dus eigenlijk niet toegeschreven aan Hendrik Mathey.
    Van de goudweger heb ik foto's kunnen achterhalen.

    Ik kwam een krantenartikel in een Canadese krant uit 1971 ((http://news.google.com/newspapers?nid=2194&dat=19831019&id=-q4yAAAAIBAJ&sjid=NO8FAAAAIBAJ&pg=6919,5048121)) tegen van iemand die klaagde dat hij na aankoop van een schilderij ,van wat hij zei Hendrich Mathey, zich beklaagde dat hij van de galerie waar hij het schilderij had gekocht nooit een biografie van de schilder had gekregen. De galerie had verteld dat hij de biografie al bij een eerdere verkoop van een ander schilderij van Mathey had meegegeven en geen exemplaar meer had.??????

    Verdacht vind ik ook dat bij de RKD niets bekend is over een Hendrik of Hendrich Mathey.

    Daarnaast heb ik een onduidelijke biografie in het Engels gelezen van deze man dat ik kort zal samenvatten:
    Hij is in 1930 geboren in Breda. In 1951 gaat hij naar een niet nader genoemde kunstacademie waar hij na 6 jaar stopt. In 1957 start hij samen met een niet nader genoemde man met schilderen. Zijn eerste tentoonstelling was in Tilburg en duurde 3 maanden. Daarna volgde tentoonstellingen in Utrecht Groningen en Apeldoorn.
    Ook staat er bij dat hij getrouwd is en 3 kinderen heeft.

    Al met al zou ik de conclusie kunnen trekken dat Hendrik Mathey misschien helemaal niet bestaat (heeft) maar dat deze naam werd gebruikt door een andere (niet Nederlandse??) schilder omdat de schilderijen dan beter zouden verkopen in het buitenland.
  • Re: Van wie is deze signatuur?

    03 juli 2013 08:12
    Beste MP,

    Dank voor je research.

    Wat mij opvalt is dat de signatuur van 'Mathey' op het schilderij van jouw foto's nogal kinderlijk oogt en afwijkt van de signatuur op mijn schilderij. Dat geldt niet voor de signatuur op het stilleven waar Angela in haar reactie naar verwijst.

    Zou het wellicht zo zijn dat Hendrik Mathey een (buitenlandse) vervalser heeft (gehad)? Wellicht inderdaad om redenen als door jou geopperd (een Nederlandse naam verkoopt beter).

    Ik kan overigens uit dezelfde boedel nog een schilderij van deze Mathey kopen. Zie bijlage.

    Groet,

    Niels
  • Re: Van wie is deze signatuur?

    03 juli 2013 10:57
    Niels
    Ik vind jouw schilderij van man met baard ook van een betere kwaliteit dan van “de goudweger” of van het schilderij wat je nog kan aanschaffen. Dit geef mij het idée dat bv een galerie opdracht heeft gegeven aan verschillende schilders om in een bepaalde “oud Hollandse” stijl schilderijen te maken die dan vervolgens met dezelfde naam werden ondertekend. Dit is vanaf begin vorige eeuw heel veel toegepast.

    Ik denk niet dat Hendrik Mathey een vervalser heeft gehad want Hendrik Mathey is niet bekend in de bekende kunstlexicons en kunstwebsites zoals bv die van de RKD en dan lijkt het me niet interresant genoeg om te vervalsen.

    Ik heb van het schilderij van de goudweger ook nog een negatief gevonden om het signatuur beter te kunnen zien.

    MVG
    MP
  • Re: Van wie is deze signatuur?

    03 juli 2013 13:37
    Ik weet niet of dit het stilleven is waar eerst sprake van was maar hier zijn 2 foto's van een stilleven ter vergelijking
  • Re: Van wie is deze signatuur?

    02 september 2013 11:26
    Goedemorgen,Hendrik Johannes Mathey was mijn vader ,geboren in Middelburg Zeeland op 07 maart 1928 en overleden op 24 juni 1993 te Middelburg. Hij schilderde van jongs af en heeft veel werken verkocht met name richting de VS.Hij signeerde zijn naam vaak voluit of met H.Mathey (zie bijlage ,schilderij van het Zeeuwse meisje in mijn bezit),ook signeerde hij diverse werken voor een opdrachtgever onder de naam Moreno.Zijn werk bestond uit het maken van stillevens,portretten,reproducties .

    Met vriendelijke groet,

    H.J.P.Mathey
  • Re: Van wie is deze signatuur?

    02 september 2013 17:06
    Goedemiddag,

    Ik kan u verzekeren dat mijn vader Hendrik Johan Mathey (ij) wel degelijk bestaan heeft
    en van beroep reklametekenaar/ beeldend kunstenaar was.
    -------------------------------------------------------
    > De tekst op de [www.invaluable.com] site luidt:
    > Lot 4: TWO OILS CUSSINO (20TH CENTURY) "Portrait
    > of Bearded Man", 12 x 10"; and HENDRIK MATHEY ,
    > oil on canvas, signed lower left,
    > De veiling was dus van 2 schilderijen waarbij het
    > bij de eerste ging om een een portret van bebaarde
    > man en het tweede schilderij was van Hendrik
    > Mathey en had als titel "Gold Weight". De
    > Bebaarde man wordt dus eigenlijk niet
    > toegeschreven aan Hendrik Mathey.
    > Van de goudweger heb ik foto's kunnen
    > achterhalen.
    >
    > Ik kwam een krantenartikel in een Canadese krant
    > uit 1971
    > ((http://news.google.com/newspapers?nid=2194&dat=1
    > 9831019&id=-q4yAAAAIBAJ&sjid=NO8FAAAAIBAJ&pg=6919,
    > 5048121)) tegen van iemand die klaagde dat hij na
    > aankoop van een schilderij ,van wat hij zei
    > Hendrich Mathey, zich beklaagde dat hij van de
    > galerie waar hij het schilderij had gekocht nooit
    > een biografie van de schilder had gekregen. De
    > galerie had verteld dat hij de biografie al bij
    > een eerdere verkoop van een ander schilderij van
    > Mathey had meegegeven en geen exemplaar meer
    > had.??????
    >
    > Verdacht vind ik ook dat bij de RKD niets bekend
    > is over een Hendrik of Hendrich Mathey.
    >
    > Daarnaast heb ik een onduidelijke biografie in het
    > Engels gelezen van deze man dat ik kort zal
    > samenvatten:
    > Hij is in 1930 geboren in Breda. In 1951 gaat hij
    > naar een niet nader genoemde kunstacademie waar
    > hij na 6 jaar stopt. In 1957 start hij samen met
    > een niet nader genoemde man met schilderen. Zijn
    > eerste tentoonstelling was in Tilburg en duurde 3
    > maanden. Daarna volgde tentoonstellingen in
    > Utrecht Groningen en Apeldoorn.
    > Ook staat er bij dat hij getrouwd is en 3 kinderen
    > heeft.
    >
    > Al met al zou ik de conclusie kunnen trekken dat
    > Hendrik Mathey misschien helemaal niet bestaat
    > (heeft) maar dat deze naam werd gebruikt door een
    > andere (niet Nederlandse??) schilder omdat de
    > schilderijen dan beter zouden verkopen in het
    > buitenland.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2013 17:52 door henriette.
  • Re: Van wie is deze signatuur?

    02 september 2013 17:46
    verwijderd



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2014 23:06 door henriette.
  • Re: Van wie is deze signatuur?

    02 september 2013 20:21
    illustratie van mijn vader in boekje van J.Schuilwerve over Middelburg



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2014 23:08 door henriette.
  • Re: Van wie is deze signatuur?

    02 september 2013 20:59
    v



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2014 23:07 door henriette.
  • Re: Van wie is deze signatuur?

    27 april 2021 12:26
    In 1988 heb ik dit schilderij aangeschaft via kuntstuitleen te Leiden. De maker (maakster) woonde in Leiden. Later had zij exposities in diberse exporuimtes. Ik heb alleen de signeer gegevens. Wie is zij?
  • Re: Van wie is deze signatuur?

    20 april 2023 14:28
    Hallo ik heb een houtskool tekening getekend h mathey 1950 hebben we het over dezelfde of is het iemand anders?
  • Re: Van wie is deze signatuur?

    23 maart 2024 23:08
    Het lijkt op de Lange Jan en de abdij van Middelburg.Mijn vader was een Middelburger.Hij signeerde zijn schilderijen met Hendrik Mathey, alhoewel de juiste schrijfwijze Matheij is.
    Hij was van 1947 tot 1950 militair in Nederlands Indië en toen hij thuiskwam in 1950( mijn pa was toen 22) werd hij niet meteen schilder voor de export,dus nog geen schilderijen.Wel tekende hij veel,ook met houtskool ( daar heb ik er nog 1 van) en begon hij met illustraties maken ( advertenties).
    Zijn mooie handtekening en zijn schilderijen bestonden dus nog niet.Het kan heel goed zijn dat uw houtskooltekening van mij pa is.Als u deze wilt verkopen kunt u contact met mij opnemen, ik vind het namelijk heel bijzonder!
    Vriendelijke groet,
    Henriette Matheij



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2024 23:25 door HenrietteMatheij.
  • Re: Van wie is deze signatuur?

    23 maart 2024 23:47
    Dit stilleven ( zie bijlage)heeft mijn pa gemaakt in 1941 toen hij 13 jaar was.Zijn signatuur lijkt op die van de Lange Jan.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.