Informatie gezocht

Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

Gepost door woerro 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    03 oktober 2014 23:31
    Goedenavond,

    Herkent iemand de signatuur van dit schilderij? Mogelijk Mesdag ?

    Het stads of havengezicht is van goede kwaliteit en waarschijnlijk gemaakt aan het einde van de 19e of het begin van de 20e eeuw. Het schilderij is wel vuil en zou schoongemaakt moeten worden. Lijkt mij een werk van de Haagse School. Zie bijgevoegde foto's. Ik heb nog meer foto's als hier interesse voor is.

    Ik wacht de reacties met spanning af! Alvast bedankt voor de genomen moeite.

    Roelof van der Woerd
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    04 oktober 2014 23:39
    Nou een H.w Mesdag is het zeker niet dat is wel duidelijk.
    Wat de signatuur wel is kan ik je helaas niet vertellen.
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    05 oktober 2014 08:21
    Oké, het is geen Mesdag, maar heeft u enig idee wat de waarde kan zijn van het schilderij? Want het is volgens mij wel een goed geschilderd stuk. Het heeft diepte, mooi uitgelichte details.

    BVD

    Roelof
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    08 oktober 2014 21:58
    Het is inderdaad een net schilderij.
    En de details zijn ook netjes gedaan.
    De lijst lijkt mij ook nette staat.
    Ik denk aan een waarde van €150-€250
    Als u de signatuur zou kunnen achterhalen zou het best eens een intressant werk kunnen zijn.
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    08 oktober 2014 22:44
    Bedankt voor de heads-up! Ik heb nog twee wat meer gedetailleerde foto's bijgevoegd, hier kun je de kwaliteit nog veel beter aflezen. Het kan geen werk zijn van Geesje Mesdag?
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    09 oktober 2014 16:40
    Nee ook geen geesje mesdag want dit soort schilderijen maakt zij niet.
    Kijk maar eens hier: [www.mesdagvancalcar.nl]
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    08 februari 2021 11:59
    De signatuur herken ik niet, Wel weet ik dat het de Tolsteegpoort met de Manenburg bij Utrecht betreft. De kunstschilder Frans Willem Hartsuijker heeft hetzelfde schilderij (na)geschilderd. De kerktoren lijkt op een verdwaalde domtoren, maar in feite heb je op ongeveer deze plek alleen de toren van de Nicolaikerk, maar die vond men kennelijk minder interessant. Er moet een schilderij bestaan dat Hartsuijker en uw onbekende schilder als voorbeeld heeft gediend. Een tekening van Weissenbruch (omstreeks 1845) is gemaakt vanuit hetzelfde standpunt.
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    09 februari 2021 08:29
    Poging J Helders
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    10 februari 2021 12:35
    J. Helders lijkt mij een voltreffer. Geniaal.

    Al googelend kwam ik op Catawiki hetzelfde tafereel nog een keer tegen, maar nu toegeschreven aan Guillelmus Johannes Dullé (1874-1969). Onder de signatuur staat: naar Waldorp. Eveneens op Catawiki kwam ik nog een ongesigneerde versie tegen die door de veilingmeester eveneens toegeschreven werd aan Waldorp. Antonie Waldorp (1802-1869) schilderde inderdaad dit soort stadsgezichten.
    Het ziet er dus naar uit dat Hartsuijker, Helders, Dullé en Ongesigneerd een schilderij van Waldorp hebben nageschilderd. Moet dan toch een bekend schilderij geweest zijn. Heel veel schilderijen van Waldorp zijn op internet te vinden, maar deze helaas niet. Op de website van het Centraal Museum ook niet te vinden, maar ik heb de vraag er toch maar neergelegd. Wordt dus wellicht vervolgd.
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    10 februari 2021 15:46
    Het Centraal Museum heeft inmiddels bericht niet bekend te zijn met het schilderij van Antonie Waldorp van de Tolsteegpoort met de Manenburg te Utrecht. Tijdens de voorbereiding van de recente tentoonstelling De Ommuurde Stad ook niet tegengekomen. Kortom: wie kent het schilderij van Waldorp dat 4 verschillende kunstschilders de moeite waard vonden om te kopiëren??
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    10 februari 2021 16:45
    Marktplaats staat er ook één:

    [www.marktplaats.nl]

    Wel snel kijken want hij is al verkocht.
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    11 februari 2021 12:52
    Veel dank. Googelend op Marktplaats bleek daar ook een ansichtkaart te koop met dezelfde afbeelding. Het betreft hier het originele schilderij van Antonie Waldorp en geen kopie. Op de achterzijde staat: Gezicht op Amersfoort. Dat klopt dus niet. Uiteindelijk is dan toch het originele schilderij gevonden, zij het op een ansichtkaart. Alsmede tot nu toe 7 kopieën. Dank voor alle hints.
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    11 februari 2021 15:17
    De eerste optie, het schilderij is, voor zover ik kan zien, niet gesigneerd. Er staat bij dat de vervaardiger Antonie Waldorp is, maar ik ga ervan uit dat het een kopie is.
    De tweede optie, de ansichtkaart, is rechtsonder gesigneerd A. Waldorp. Mede gezien de kwaliteit van het schilderij ga ik ervan uit dat dit de echte Waldorp is.
    In de bijlage de ansichtkaart zoals hij op Marktplaats te zien is.
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    30 januari 2023 16:25
    kwam zojuist deze discussie tegen toen ik ging kijken wat er nu te vinden was over dit schilderij op internet. Het originele schilderij van Antonie Waldorp is zo'n 25 jaar in mijn bezit. ( en toen was er op internet nog niet zoveel te vinden) Destijds heb ik er wel onderzoek naar gedaan bij het RKD in Den Haag. En daar ook de betreffende ansichtkaart tegen gekomen die ooit is gemaakt toen het schilderij tentoongesteld is in het stedelijk museum in Amsterdam. Het schilderij moet nu nodig een keer schoongemaakt worden en ook het doek vergt wat aandacht. Ik ben benieuwd of iemand mij wat informatie kan geven over de mogelijke waarde van dit schilderij en tips bij welke restaurateur ik dat het beste kan laten uitvoeren?

    Ronald
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    31 januari 2023 09:37
    Zie mijn eerdere inbreng in deze discussie. Inmiddels zijn er nog veel meer schilders gevonden die het werk van Waldorp hebben gekopieerd. Wonderlijk, er moet dan toch een goede kleurenreproductie in omloop zijn geweest.
    Voor alle kopiisten voor zover mij bekend, zie de bijlage.
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    23 november 2023 10:49
    Dag mijn naam is ad mulders
    Zoals u kunt zien heb ik ook hetzelfde schilderij van de tolpoort , ik heb het gekocht op de kringloop , en heb het laten reinigen door n, pro: het was vrij aangeslagen vuil door het roken , de gene die het gemaakt heeft is vrij productief geweest, maar wie heeft nu het originele schilderij vraag ik me af .
    MvG Ad
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    23 januari 2024 11:37
    Volgens mij is dit het echte schilderij !!!!
    ondertekend door A Waldorp
    -------------------------------------------------------
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    27 januari 2024 00:39
    Beste forumleden,

    Deze forum thread enkele jaren geleden voor het eerst tegengekomen na wat zoekwerk in het digitale domein naar aanleiding van de aanschaf van nog een versie van dit werk, welke nog altijd in mijn bezit is. Ik weet niet meer op welk forum, maar dit werk is ergens anders tevens besproken en wat ik daaruit heb opgemaakt, is dat Waldorp zijn origineel uiteraard in de 19e eeuw heeft geschilderd, maar heeft gebaseerd op een stadsgezicht zoals het in de 18e eeuw eruit zou hebben gezien (dit werd gesuggereerd op basis van de klederdracht van de figuren in het werk). En ja, de Domtoren is uiteraard op een volledig fictieve locatie in het schilderij gezet, waarschijnlijk omdat ook in de 19e eeuw deze befaamde kerktoren als hét uithangbord van de stad Utrecht zal hebben gegolden. Mijn versie, gesigneerd door ene Van Leeuwen, voegt nog een extra dimensie toe aan het werk, omdat deze schilder ervoor heeft gekozen om de Domtoren te baseren op z'n huidige incarnatie, welke uiteraard de uitkomst was van de restauratie die in de jaren '30 van de vorige eeuw werd voltooid. Deze versie zal dan ook op z'n vroegst medio jaren '30 zijn geschilderd. Ik heb ervoor gekozen om hier een account aan te maken en mijn versie te tonen, omdat de vele versies ervan me zeer intigreren en mijn versie absoluut een plaats in deze thread verdient. Waarom nou juist een werk met een fictief element in de vorm van de misplaatste Domtoren erin verwerkt door zoveel kunstenaars het kopiëren waard is gevonden, vind ik zeer opmerkelijk. Het is een mooi werk en ik geniet dagelijks van mijn versie (hoewel deze met een oneindig veel lossere toets en met veel minder aandacht voor detail is geschilderd vergeleken met de meeste andere versies), maar toch is het een ietwat raar fenomeen. Vooral ook de vraag of alle versies op Waldorp zijn gebaseerd, of, in elk geval ten dele, op elkaar is interessant. Vermoedelijk zijn vele kopieën gebaseerd op andere kopieën. Wat tevens het vermelden waard is, is dat ik jaren geleden tijdens mijn research ook het origineel meende te hebben achterhaald, informatie die me helaas weer is ontschoten. Maar wat ik me wel herinner is dat het origineel volgens mij in handen is van een (semi)overheidsinstantie (Rijkswaterstaat, een of ander ministerie, iets dergelijks) en daar ook aan de muur hangt. Dat betekent dat andere versies met signatuur Waldorp waarschijnlijk vervalsingen versus imitaties betreffen, maar dat zou ook andersom kunnen werken. Zoiets zou dan echt door experts en uitvoerige analyse moeten worden vastgesteld, en daar is het werk denk ik te onbeduidend en niet waardevol genoeg voor. Ik denk in elk geval dat de versie op de ansichtkaart die in deze thread getoont is de grootste kans maakt om het origineel van Waldorp te tonen. Het zou leuk zijn als ooit nog definitief wordt vastgesteld aan welke muur dat origineel hangt.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/01/2024 00:42 door OnnoP783.
  • Re: Herkent iemand deze signatuur? Is het misschien een schilderij van HW Mesdag?

    29 januari 2024 11:54
    Heel erg leuk schilderijtje. De sterke gelijkenis met de domtoren roept een glimlach op. En plotseling begrijp ik waarom de domtoren van Waldorp en kopiisten zo merkwaardig afwijkt van de echte domtoren. Waldorp wilde niet ludiek zijn, maar kunstzinnig. En dus schilderde hij niet een verplaatste domtoren, maar een soortgelijke toren, met een Utrechts karakter, maar met zijn bolle dakje en afgezakte wijzerplaat nadrukkelijk niet de domtoren. Denk ik zo maar.

    Op collectienederland.nl staat een schilderij van Antonie Waldorp dat in bezit is van het Belasting & Douane Museum. Wellicht is dat de overheidsinstantie die u gezien heeft. Het museum zal geïnteresseerd zijn in tol; bovendien staat op het schilderij een accijnshuisje. De ansichtkaart van een Waldorp uit het Stedelijk Museum staat ook op deze website, maar is anders. Ik denk dat het schilderij uit het Douanemuseum geen Waldorp is, lijkt ook het minst op de andere versies. 

    Op dit moment is er een versie te koop bij veilinghuis Korst van der Hoeff, van ene C. Kaptigo. Dus de lijst van versies groeit nog steeds. Op dit moment 19 stuks.

    Kan nog meedelen dat het schilderij niet bekend is bij het Centraal Museum te Utrecht, dat in 2020/2021 nog een tentoonstelling had over de Ommuurde Stad. Ze willen wel graag weten waar het schilderij uithangt, als het nog bestaat.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.