Informatie gezocht

kunstschilder H. Veenendaal

Gepost door Adriaan Bakker 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • kunstschilder H. Veenendaal

    16 februari 2003 16:38
    Deze schilder heeft geleefd van 1880-1936 en heeft gewoond aan de Bisschopsweg 23 in Amersfoort. Zijn werk werd gekocht o.a. door H.M de Koningin-Moeder; door Z.K.H. Prins der Nederlanden; Z.K.H. Adolf Groot Hertog van Mecklenburg en door Z.K.M. Wilhelm ex-keizer van Duitsland. Zijn werk toonde meestal boerderij-taferelen met hooiberg, grote bomen, mooie doorkijkjes, enz. Op de voorgrond meestal een paar klompen, garaniums, een paar melkbussen en wat kippetjes.
    Ik zou graag nog wat meer willen weten over deze schilder. Wie kan me helpen ?
  • Re: kunstschilder H. Veenendaal

    13 april 2003 10:27
    Geachte heer Bakker,

    Enkele jaren geleden zag ik in Dordrecht bij een antiekhandel een lieflijk tafereel van een boerenerf - boerderij, bomen, sloot, kippen. Precies zoals u boven omschrijft.
    Ik sprak met de eigenaar van de winkel en die vertelde me dat dit van Veenedaal
    was. Een kunstschilder van voor de Tweede Wereldoorlog, bekend om zijn taferelen op en om boerderijen.

    Ik meen me te herinnerfen dat hij zei dat Veenedaal tekenleraar was in Rotterdam.
    Verder staat me bij dat hij iets noemde over 'twee Veenedaals' - een broer? Ik weet dit niet zeker.
    (Het schilderij moest iets van 1000 of 1200 gulden kosten dacht ik.)

    Ik ben zelf in een boerderij opgegroeid ( net ten zuiden van Rotterdam). Mijn vader had daar een tuinderij. Momenteel woont mijn broer er en oefent nog steeds het bedrijf uit. Er is ook een schilderij van de boerderij - gemaakt in ca. 1925.
    Een van de vorige eigenaars had dit schilderij laten maken. Het kwam in de jaren '70 in ons bezit toen deze mensen ( kinderen daarvan neem ik aan) naar een bejaardenhuis gingen of iets dergelijks. Mijn ouders kenden de mensen niet, maar op een dag stonden ze voor de deur - met het schilderij en boden het aan.

    Vele jaren hing het aan de muur. De laatste jaren in het huis van mijn moeder.

    Niet zo lang na het bezoek van de antiekzaak in Dordrecht viel mijn oog weer eens op het schilderij en ik las de ondertekening. Kwam me ineens bekend voor, kon het alleen niet direct plaatsen. Tot het Dordtse schilderij en zijn schilder me te binnenschoot. Het keurige duidelijk leesbare onderschrift luidde: H.Veenendaal.

    Daar mijn moeder enkele maanden geleden overleden is hebben we natuurlijk gesproken over wie het schilderij zou krijgen. Besloten is dat mijn oudste broer,
    die momenteel in de boerderij woont, het ook daar weer mee naar toe neemt.

    Wel kwam het oude verhaal en het 'mysterie' van de herkomst van het schilderij weer bij me boven. In gedachten zie ik de kunstschilder achter zijn ezel zitten,
    op een moie zomerdag, in die mooie rustige tijd vroeg in de vorige eeuw.

    Het intrigeerde me weer. Vandaar dat ik op Internet wat probeer te achterhalen.

    Weet u meer van Veenendaal? Schilderde hij inderdaad ook in opdracht?

    Lijkt me leuk om wat van u te horen.

    Met vriendelijke groet,

    Piet Kooijman
  • Re: kunstschilder H. Veenendaal

    21 juni 2003 12:46
    Geachte heer Bakker en heer Kooijman,

    Een aantal jaren geleden kreeg ik van mijn oma een schilderij. Daar het niet direct in mijn/ons interieur past heb ik het voorzichtig op zolder weggezet. Helaas is onlangs mijn oma overleden en vrij snel dacht ik weer terug aan het schilderij. Ik heb hem er weer bijgepakt en het bleek gesigneerd door ene H. of W. Veenendaal. Mijn interesse was gewekt en ik ben op het internet gaan zoeken. In de eerste instantie vond ik niks totdat ik dit bericht las.

    Op mijn schilderij staat een huis/boerderij met een stroompje ernaast met daarover een bruggetje. Voor de deur staan klompjes. Er is veel gebruik gemaakt van de kleuren geel en groen. Het is een erg rustgevend en kleurrijk schilderij met een mooie lijst van Carlier uit Rotterdam eromheen.

    Ik hoop dat jullie mij wat meer over deze schilder kunnen vertellen want dat zou ik graag willen en erg leuk vinden. Weten jullie bv. of er ergens meer werk van hem tentoongesteld wordt want ik zou graag meer van zijn werk willen zien ?

    Met vriendelijke groeten,
    Ezra Kroneman (v)
  • Re: kunstschilder H. Veenendaal

    12 september 2003 10:20
    De door de heer A. Bakker gegeven informatie is m.i. niet geheel juist. Ik verwijs naar de SCHEEN, t.w. HET referentie-boek van de Nederlandse Beeldende Kunstenaars. Daarin worden genoemd:
    1.
    Veenendaal, Henricus; geb. Kralingen (thans gem. Rotterdam) 01.11.1889. Woonde en werkte in Rotterdam en sids 1931 in Den Haag. Leerling van de Akedemie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam o.l.v. A.H.R. van Maasdijk, H.M. Luns, J.G. Heijberg en J.H.C. Nachtweh. Schildert vnl. landschappen. Gaf les aan de Akademie v.B.K. in de Maasstad (gedurende 7 jaar).
    2.
    Veenendaal, Hendrik Willem; geb. Amersfoort 24.08.1886, overl. Amersfoort 25.03.1946. Woonde en werkte aldaar, tijdelijk (1929 - 1930) in Zuid Frankrijk. Leerling van H.J. Wolter en H. Luns. Schilderde, aquarelleerde, tekende (pen, pastel) en etste vnl. landschappen. Was lid van de Amersfoortse modelclub en van de Hilversumse kunstenaarsvereniging 'H 34'.Adriaan Bakker schreef:
    >
    > Deze schilder heeft geleefd van 1880-1936 en heeft gewoond
    > aan de Bisschopsweg 23 in Amersfoort. Zijn werk werd gekocht
    > o.a. door H.M de Koningin-Moeder; door Z.K.H. Prins der
    > Nederlanden; Z.K.H. Adolf Groot Hertog van Mecklenburg en
    > door Z.K.M. Wilhelm ex-keizer van Duitsland. Zijn werk toonde
    > meestal boerderij-taferelen met hooiberg, grote bomen, mooie
    > doorkijkjes, enz. Op de voorgrond meestal een paar klompen,
    > garaniums, een paar melkbussen en wat kippetjes.
    > Ik zou graag nog wat meer willen weten over deze schilder.
    > Wie kan me helpen ?
  • Re: kunstschilder H. Veenendaal

    02 december 2003 16:11
    Ik heb zo'n schilderij van H.Veenendaal in mijn bezit en het is te koop en te bezichtigen.
  • Re: kunstschilder H. Veenendaal

    30 juli 2005 20:15
    Wij zijn op zoek naar de schilderijen van kunstschilder H.W. Veenendaal.
    Wonende te Amersfoort,veel van zijn werken moeten in de omgeving van Amersfoort verkocht zijn, omstreeks de eerste helft van de vorige eeuw.
    Wie kan mij hier verder helpen.
  • Re: kunstschilder H. Veenendaal

    05 augustus 2005 14:26
    Geachte heer

    Gaarne zou ik willen vernemen tegen welke prijs dit schilderij van een boerderij
    en kippen en verschillende tafereelen op zou kunnen brengen .

    Het schilderij past niet bij mijn interieur.

    vriendelijke groet

    Piet
  • Re: kunstschilder H. Veenendaal

    16 oktober 2005 19:56

    Fellow Hollanders,

    I have a Veenendaal painting which my father bought shortly after WWII on the Bergweg in Rotterdam. It has all the ingredients ie. chickens, klompen, trees, stream, bridge, and a distant farm house. Since we came to America in 1950, the picture must have been purchased around 1948-1949.
    I would like to find out more about painter and the painting.

    Thanks in advance,
    Ben Velthoven

  • Re: kunstschilder H. Veenendaal

    29 januari 2006 20:55
    Hallo,
    Wij hebben ook iets van Veenendaal gevonden op zolder bij oma.
    Weten niet wat het precies is (tekening, aquarel of iets anders).
    Voorstelling: Amersfoortse berg.
    Graag reactie
  • Re: kunstschilder H. Veenendaal

    09 maart 2006 22:59
    Ben in bezit van zicht op beestenmarkt Amersfoort. HW Veenendaal
    is geboren te Amersfoort op 24 augustus 1886 en overleden te Amersfoort
    op 25 maart 1946. Hij werkte in Zuid Frankrijk in 1929 en 1930 en was
    leerling van Wolter en Luns. Informatie zou te vinden zijn op bladzijde
    475/476 van Pieter Scheer Lexicon 1750-1950.

    Weet u meer dan hoor ik dir graag. Ik ken het lexicon zelf niet
  • Re: kunstschilder H. Veenendaal

    01 oktober 2006 15:26
    Sinds juli 2006 zijn wij in het bezit van een schilderij van schilder H.Veenendaal.Het schilderij is in 1940 in Leiden gekocht bij kunsthandel Gerard van Spaandonk voor fl.400,--.
    Op het schilderij staat een boerenhuis met een klein huisje erachter. Verder een doorkijkjenaar een dorpje met kerk. Verder staan er een paar grote bomen met roodachtig blad waardoor de zon schijnt. Er is ook een watertje,kippen ,geraniums,emmer,klompen,enz.

    Is er al meer informatie over deze schilder en evt. waarde van zijn schilderijen.

    Met vriendelijke groet ,
    Ineke Uijl.



    Bericht bewerkt (07-12-2006 14:34)
  • Re: kunstschilder H. Veenendaal

    18 april 2015 20:23
    Wij hebben al 3 generaties een H.veenendaal boerenhuis metkippen en garaniums, ik denk Rotterdams. Bij wie kan ij het laten beoordelem
  • Re: kunstschilder H. Veenendaal

    14 februari 2016 15:10
    J.Keizer Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Hallo,
    > Wij hebben ook iets van Veenendaal gevonden op
    > zolder bij oma.
    > Weten niet wat het precies is (tekening, aquarel
    > of iets anders).
    > Voorstelling: Amersfoortse berg.
    > Graag reactie

    Heeft u dit werk nog? Graag hoor ik van u
  • Re: kunstschilder H. Veenendaal

    04 juni 2020 15:55
    Hallo allen,
    Bij mij ook een mooie Veenendaal aan de muur. Is te koop.
    Groet,
    Ronald
    06-12294807
  • Re: kunstschilder H. Veenendaal

    22 december 2020 16:22
    Goedendag, mag ik u vragen naar de prijs is van de schilderijen?.
    Als ze al verkocht zijn kunt u mij een prijsindicatie geven?
    Dank voor uw moeite en antwoord. MvG EvW
  • Re: kunstschilder H. Veenendaal

    06 januari 2021 20:02
    LS,
    ik heb nog een schilderij staan waarvan ik denk dat het van dezelfde schilder is.
    Zie de bijlagen
    Het doek heeft een kleine beschadiging rechts onderin
    Ik heb het schilderij in 1995 gekocht bij Liberty op de Meent te Rotterdam voor 1850,-
    Incl lijst.
    Ik heb de originele aankoopbon nog, Daarop staat ''Verdale'' als schilder aangegeven en ik moet erkennen dat dit ook niet duidelijk is te lezen op het schilderij.
    Gezien het tafereel denk ik echter dat het een Veenendaal is.. Ik laat het aan de kenner of liefhebber/verzameler van dezelfde stukken over.
    Voor 370,- euro bied ik het schilderij te koop.

    Met vriendelijke groet,
    B de Vlaming
  • Re: kunstschilder H. Veenendaal

    24 februari 2021 22:29
    ik heb een mooi schilderij van H.Veenendaal met de mooie originele omlijsting. Watertje, bruggetje met links prachtig hoekhuis en kippetjes en rechts een prachtig huisje geschilderd. Mooie zoninval. Ook een bruggetje. Iedereen die mij binnenkomt oogt meteen naar het schilderij. Het is rustgevend.
  • Re: kunstschilder H. Veenendaal

    22 april 2021 17:46
    Hai,

    Ik ben in het bezit van een schilderij van H.veenendaal ik heb hem gekregen toen ik geboren werd 36 jr geleden..ik ben ook vernoemd naar degene die het in zijn bezit had..als ik het goed heb 2 mensen een vrouw die Jos heette en een man geloof ik en samen is daar de naam Josine uitgekomen..
    Als ik het niet verkeerd heb is dit een schilderij waar het hout van een boom van geschonken aan de heer Veenendaal..wat hij kon gebruiken voor het schilderij..vriendelijke groet m.koome

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.