Met een echte Willy Sluiter kun je rustig aankomen bij Sotheby's (bij de RAI) en Christie's (bij Hilton) voor een gratis taxatie. Zijn werk duikt vaak op in het vlooienmarktcircuit. Ga er gewoon heen, zonder afspraak want die loopt altijd mis en stuur ook geen foto per email, want grote veilinghuizen zitten nog niet in het emailtijdperk en reageren gewoon niet of inadequaat of met een auto-reply. Meld je aan de balie met je Sluiter, vraag naar iemand van de 19e eeuw (want daar hoort hij bij) en kijk wat er gebeurt. Als je aquarel wordt afgewezen, moet je het gewoon bij de ander proberen. Waarom? Omdat er bij beide veel jonge kunsthistorici rondlopen, zonder enige ervaring, die vaak maar wat raaskallen om hun onkunde te verhelen.
Als je bang bent een blunder te begaan, mag je mij eerst een digifoto sturen. Als ik terugmail dat ik 'm wil kopen, weet je zeker dat ie echt is.
Het belangrijkste criterium is of je een repro van een origineel kunt onderscheiden. Als het een echte waterverf betreft, dan zal het ook een echte Sluiter zijn. Wel duiken er recentelijk vervalsingen op, namelijk aquarellen van de verwante Hongaarse kunstenaar Forrai waarop de signatuur door die van Sluiter is vervangen. Maar zulke producten vind je niet op de rommelmarkt.