Informatie gezocht

Schilder J.Caseloff

Gepost door Avanel 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Schilder J.Caseloff

    10 februari 2017 20:35
    Ik ben op zoek naar informatie over de schilder Caseloff. Vermoedelijk is de voorletter : J. Dit signatuur staat op een schilderij in het Wilhelmietenmuseum in Huijbergen (NB) Het betreft een portret van Siardus Bogaerts, een prior van de orde der Wilhelmieten. Op de lijst is een plaatje bevestigd waarop staat vermeld dat het schilderij dateert van 1653. In het Begijnhof in Herentals hangen ook twee schilderijen met de naam Caseloff. Over de schilder is verder niets bekend. Ook gerenommeerde experts kennen de naam niet.
  • Re: Schilder J.Caseloff

    11 februari 2017 11:41
    Misschien spellen de gerenommeerde experts de naam verkeerd, of kunnen ze de gangbare varianten niet verzinnen. Ze zijn vaak niet bepaald naamkundig onderlegd. Zonder foto gaat hier sowieso niemand voor je zoeken. Omdat andermans leesfouten zinloze tijdverspilling zijn.
  • Re: Schilder J.Caseloff

    11 februari 2017 12:23
    Sytze, dank je wel. Dat was ik vergeten. Ik heb nu een paar foto's, ook één van de signatuur toegevoegd. Overigens heb ik geen enkele reden om te denken dat de geraadpleegde expert de naam niet goed zou hebben gelezen en/of de mogelijke alternatieven ook niet de revue heeft laten passeren.
  • Re: Schilder J.Caseloff

    11 februari 2017 22:09
    Wij hebben hier door schade en schande geleerd niet op andermans leeswijze te vertrouwen, op die van experts evenmin. Het RKD zegt ook: misschien een leesfout.Een kunsthistorisch expert is nog niet altijd een geoefende paleograaf. Koperen naamplaatjes zijn zelden correct gespeld. En de signatuur (zo die al van de schilder is, wat allerminst vaststaat) blijkt wel degelijk multi-interpretabel. Er kan behalve Caseloff ook staan:

    Casdoff
    Gaseloff
    Gasdoff
    basdoff
    baseloff
    bascloff
    Cascloff
    Gascloff

    Uit ervaring met naamkundige waarschijnlijkheden voel ik vooral voor basedoff, meestal gespeld Basedow. Dat is namelijk de enige van al die namen die onder kunstenaars voorkomt. En die ik daarom verder zou researchen want 18e eeuwse schilders waren zelden de enige kunstenaar in hun familie.
    In de VS bestaat de naam Kaseloff, wat het bestaan van de naam Caseloff ongeacht spelling bewijst. Enfin, verder kom ik ook niet zonder er veel tijd in te steken. Het is een goed portret, maar omdat dit soort religieuze kunst door de kerk werd besteld zou je er sowieso geen signatuur op verwachten. Nu die er toch staat, lijkt me de kans van authenticiteit niet groot.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/02/2017 12:01 door sytze.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.