Informatie gezocht

Schilderij van Paulus Bor

Gepost door Quintenf 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Schilderij van Paulus Bor

    29 april 2017 16:34
    Hallo Iedereen,

    Ik ben in het bezit van dit portret gesigneerd door Bor. Ik zou graag meer over dit werk willen weten. Ik zelf dacht aan de optie paulus bor, een schilder uit de 17e eeuw. Graag hoor ik de mening van anderen.

    Groet
    Quinten
  • Re: Schilderij van Paulus Bor

    29 april 2017 17:03
    Zou er niet eerder 'v.d.Berg' staan? De letter vóór de hoofdletter B is in elke geval geen P. Het is bovendien noch 17e eeuws doek noch 17e eeuwse verf,maar een vroeg 20ste eeuws werkje. Dan zou er nog 'n.Bor' kunnen staan, wat 'naar Bor' inhoudt, maar Bor was een heel merkwaardige kunstenaar die niet zulke contemplatieve oude koppen met verwijzing naar de eeuwigheid schilderde.
  • Re: Schilderij van Paulus Bor

    29 april 2017 17:20
    Er staat echt alleen bor zonder iets ervoor, dit lijkt slechts zo te zijn. Ik twijfel alleen over de 'r' eventueel. Ik denk zelf aan de stijl te zien dat het ook niet Paulus Bor zijn.
  • Re: Schilderij van Paulus Bor

    29 april 2017 17:43
    Nou wil je er natuurlijk een Ferdinand Bol van maken :)
  • Re: Schilderij van Paulus Bor

    29 april 2017 19:02
    Dat is niet mijn bedoeling, ik zou gewoon graag wat meer over dit werk te weten willen komen.
  • Re: Schilderij van Paulus Bor

    29 april 2017 19:18
    Tja, vraag dan een second opinion bij een veilinghuis in je buurt. Dat is gratis. Het is gewoon een niet al te bijzonder schilderijtje van rond 1930 door een niet academische geschoolde middelmatige maker. Misschien (zoals vaak met zulk spul) vervaardigd voor de Duitsers die in de oorlog allemaal 'Altmeister' mee naar huis wilden nemen.
  • Re: Schilderij van Paulus Bor

    18 maart 2019 10:51
    Eergisteren haalden we onze Bor van zolder. Begin jaren zestig gekocht. Toen zag hij er al oud uit. Gisteren 17 mrt '19 zijn we er mee naar een taxatiedag geweest in Geldrop. Op de avond daarvoor nog even gegoogled en daar vonden we uw mooie Bor. De lijst is exact als die van ons. En de afbeelding is een soortgelijke oude wijze man met witte baard. Zelfde kleuren, lichtval, kleding. Eveneens een weelderige witte haargroei. Maar niet hetzelfde gezicht en pose.
    De taxateur herkende hem meteen. Die zie ik vaker zei hij, Gemaakt in de periode 1920 - 1930. Bor is een pseudoniem voor de schilder Theuns uit Breda. Decoratieve waarde; €200 voor onze versie in slechte staat.
    Als u zoekt op de naam of afbeelding Jan Theuns Princenhaags Museum dan ziet u dat er in 2007 een overzichtstentoonstelling is geweest van deze kunstenaar. Er was in het interbellum vanuit de kunsthandel vraag naar betaalbare, op Rembrandt geïnspireerde koppen voor in het interieur. Theuns maakte ze, vaak zonder naam eronder. Niet steeds hetzelfde exemplaar want het gezicht van de wijze oude man en zijn pose is steeds anders. Lees ook waarom een schilderij van T in 1927 de kunstwereld in rep en roer bracht.
    Conclusie: u heeft een uniek kunstwerk want ze zijn allemaal verschillend. En u mag er net als wij van genieten zonder bang te hoeven zijn voor diefstal of brand.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/03/2019 10:57 door vancranendonck.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.