Informatie gezocht

De Geer Boers. Wie weet er meer over

Gepost door belt0050 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • De Geer Boers. Wie weet er meer over

    05 november 2017 16:49
    Wie kan mij wat meer vertellen over A.J. de Geer Boers? En of deze echt is.?

    Is schilderijtje op triplex
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    02 februari 2018 00:28
    Dit is een schilderijtje van mijn grootvader: Anton Johan Lodewijk de Geer Boers. Zeker echt. Zijn schilderijen gaan echter normaal gesproken niet voor heel hoge bedragen van de hand. De eigenaar van de website: Indische verhalenverhalen.nl is Alfons van Duijvenbode, mijn neef en ook kleinkind van de Geer Boers. Hij is deze site gestart omdat hij in et bezit was van veel Indische verhalen van onze grootvader.
    Toevallig staat op dit moment een groter schilderij van hem te koop op Marktplaats, zie: [www.marktplaats.nl].
    De eigenaar van dit schilderij heeft veel van mijn grootvaders geschiedenis in de omschrijving gezet. Als u meer wilt weten hoor ik dat wel van u.
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    02 februari 2018 10:04
    Wow, een grootvader om trots op te zijn! Het is best tijd dat een bevlogen liefhebber of een promovendus een mooie geillustreerde monografie aan De Geer Boers wijdt. Museon en Niod hebben prachtig materiaal van hem en de interesse voor Indische geschiedenis groeit nog steeds. Veel bronnen uit de oorlogsperiode en van kort daarna zijn vol beladen dramatiek en daardoor bijna ontoegankelijk voor ons, maar bij De Geer Boers tref je een heel levendige directheid, waar je als 21ste eeuwer mee uit de voeten kunt. Wij hebben een vooroorlogse olieverf van hem, het huis van overopa op de plantage in Tji Boelan.
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    02 februari 2018 16:10
    Ik ben zeker trots op hem, ben bij mijn grootouders opgegroeid tot mijn 7e en heb veel van mijn grootvader geleerd. Ik zou héél graag een foto van het vooroorlogse schilderij willen hebben. Ook zou ik heel graag willen weten hoe u aan dit schilderij komt, bij mijn weten is hij pas in Nederland schilderijen gaan verkopen, maar wellicht is het toch al uit het ouderlijk huis verkocht. Ik heb een behoorlijk aantal werken van mijn grootvader en koop daarom normaal gesproken geen schilderijen van hem op, tenzij ik een heel enkele keer iets heel goedkoop van hem tegenkom.
    In dit geval is het extra leuk voor mij een foto te hebben daar ik niets weet van het huis van mijn overgrootvader.
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    02 februari 2018 16:42
    Oh sorry voor het misverstand, ik bedoelde MIJN overopa. Die woonde in dat huis in Tji Boelan bij Bandoeng.
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    10 februari 2018 22:04
    Ach ja, lag aan mij hoor. Laatste vraagje: Ik weet dat mijn grootvader 1x een oliverfschilderij heeft gemaakt van het huis waar zijn vriend woonde: Harry Guittet (ben niet helemaal zeker van de spelling) Ik weet niet op welke plantage hij woonde maar dat was wel in de buurt van Bandung.
    Als dit je overopa was, dan heel graag even buiten dit forum om contact...annemiekjansen@zonnet.nl
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    12 februari 2018 20:39
    LS,

    Hartelijk dank voor alle informatie. Mijn schoonvader en zijn ouders en overgroot ouders hebben in NL indië gewoond en gewerkt.
    Ik ben zeer verguld met dit kleine noodje van dhr De Geer Boers. Staat op een mini ezel in de kast.. gewoon mooi in zijn eenvoud.

    Zo heb ik ook een schilderij van Yvonne Noordam-Weygers aan de muur hangen.

    Nogmaals hartelijk dank voor alle info

    m.vr.gr,

    Tonny
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    06 november 2022 21:34
    Beste allemaal,

    Ik heb meerdere werken van dhr. Geer Boers. Ik heb ze een jaar of 5 terug van een vriend overgenomen. Die kocht ooit 3 werken in ęén. Het betreft een serie van 3 gemaakt in Nederlands Indië. Zeer bijzondere stukken die de kunstenaar zelf heeft gemaakt en meegenomen heeft vanuit West Java en ik vermoed dat het Bandung is. De stad waar mijn familie vandaan komt. De schilderijen betekenen veel voor me omdat het refereert naar mijn roots. Mijn moeders familie keerden in 1950 terug naar Nederland. Het was een roerige periode net na de oorlog en de overgang naar de onafhankelijkheid van Indonesië.

    Ik vind dhr. Geer Boers een zeer getalenteerde kunstenaar. De schilderijen zijn zeer realistisch geschilderd met de kleuren en contrasten van het mooie Indië.

    De schilder verdiend meer respect en bekendheid. Het is een onvergetelijke generatie die enorm veel meegemaakt hebben tussen de enorme grote contrasten tussen Europa en het verre Indië. En natuurlijk alle ervaringen en ellende van de oorlogstijd en de Bersiap.

    Ik heb me laten vertellen dat de schilderijen met originele lijsten vanuit Indië zo meegegaan zijn met dhr. Geer Boers naar NL. Ik heb twee fotos gemaakt van de werken die ik in mijn privé collectie heb.

    Mvg,

    Sjoerd



    3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2022 22:15 door Paradijsvogel80.
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    12 november 2022 03:19
    Hallo Sjoerd,
    Leuk om deze werken van mijn grootvader weer te zien, ik zal de foto's downloaden.
    De info over de schilderijen is niet juist. Hij heeft van zijn 7e tot 36e in Indonesie gewoond, eerst bij zijn ouders in Jakarta, later in Bandung en Yogjakarta en is geïnterneerd geweest in Djogjakarta en Tjimahi.
    In Indonesie heeft hij wel wat getekend maar daar is weinig van over.
    Hij had na zijn terugkeer naar Nederland, ik meen in 1952, veel heimwee naar Indonesie en heeft over die periode geschreven en een flink aantal schilderijen gemaakt, overigens schilderde hij ook bloemen en Nederlandse en Italiaanse landschapjes.
    De schilderijen die jij hebt zijn eind 60er of in de 70er jaren gemaakt, de lijsten zijn in die tijd in Amsterdam gekocht.
    Hij heeft in Indonesie de land en tuinbouwschool gedaan en in zijn geschreven stukken vind je dan ook de liefde voor planten terug. In Tjitespong bij Lembang geeft hij een theetuin beheerd maar nadat Hij vader werd van mijn moeder en tante en deze kinderen groter werden moest hij verhuizen naar Bandung omdat de kinderen naar school moesten. Daar is hij bij de spoorwegen gaan werken. Na zijn terugkeer in Nederland is hij ook bij de NS gaan werken.
    Ik ben de eerste 7 jaar met mijn moeder bij mijn grootouders opgegroeid en heb fijne herinneringen aan hen. Ben later ook wekelijks bij hen op bezoek geweest en heb de laatste jaren, na de dood van mijn opa mijn oma nog enige tijd verzorgd omdat zij begon te dementeren.
    Als je dan je leven lang die schilderijen om je heen hebt gezien is het leuk ze terug te zien en ik ben blij dat jij er zo veel waarde aan hecht.

    Als je het leuk vind zijn verhalen te lezen,kan je deze hier vinden:

    [javapost.nl]

    [indischeverhalen.nl]
    dit is één van zijn verhalen op Indische verhalen.nl , in de kolom aan de rechterzijde zie je meer van zijn verhalen
    een aantal van deze verhalen laten ook zijn pentekeningen uit het Japanse kamp Tjimahi zien.
    ook van hem maar niet in de zijkolom te zien zijn:
    [indischeverhalen.nl]
    [indischeverhalen.nl]

    Op deze site staan ook enkele verhalen van zijn dochter Fien Van Duijvenbode-De Geer Boers
    Deze bijvoorbeeld: [indischeverhalen.nl]
    plus nog 2 verhalen in de rechterkolom

    De site Indische verhalen is door de zoon van Fien van Duijvenbode: Alfons opgezet

    p.s. De lijsten met de stoffen randen, hij heeft er een flink aantal van gekocht, verkleuren nogal, ik heb 2 schilderijen uit de lijst gehaald, de lijst met matte verf geschilderd in een kleur die ook in de schilderijen voorkomt en goed bij mijn interieur past (in jouw geval donkergroen?). Dat doet het schilderij goed, het komt beter uit en hij, opa, zou het prachtig gevonden hebben! ;-)



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/11/2022 03:30 door annemiek.
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    12 november 2022 11:34
    Beste Annemiek,

    Leuk om een bericht terug te mogen ontvangen. Ik had niet verwacht dat het schilderij afkomstig is tegen de eind jaren 60 begin jaren 70. Erg interessant om te weten. Ze ogen ouder. De omlijsting is inderdaad verkleurd en de drie doeken zijn een jaar of 7 a 8 in Tilburg gereinigd bij een restaurateur. Dit heeft de schilderijen weer een nieuw leven ingeblazen. De kleuren en details zijn weer tot zijn recht gekomen. De lijsten zijn in ieder geval nog de originelen en horen bij de schilderijen.

    Mijn overgrootvader werkte ook bij de spoorwegen en reed op de route tussen Bandung & Batavia. Daarvoor was hij in militaire dienst en was een Belg die trouwde met een Indische. De familie zijn vader hadden suikerfabrieken op Java en kwamen uit Brussel.

    Bedankt voor de link met de verhalen. Ik ga ze snel bekijken.

    Met vriendelijke groet,

    Sjoerd
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    14 november 2022 12:29
    Tjee Sjoerd, wat een kleine wereld is het toch! Mijn opa werkte op station Bandung, dat moet geweest zijn rond 1935 en tot de oorlog uitbrak, even in de oorlog is hij nog buiten het kamp gebleven omdat de treinen door moesten rijden. Daar zijn wat nare verhalen over zoals een veewagen vol Australische jongens die uit Jakarta (haven) kwamen omdat de Japanners het schip in brand hadden geschoten. Hij moest deze jongens uitladen en op het perron leggen, soms brak een voet of arm af omdat deze verkoold was. Allen zijn daar op het perron gestorven.
    Zijn dochter Fien de Geer Boers woonde in Oegstgeest, schuin tegenover haar woonde een familie die na een vakantie in Indonesië een oud bankje mee had genomen (over laten komen) dat vroeger dienst had gedaan op station Bandung!
    Wel leuk om te weten: hij is getrouwd met een halfbloed Indisch/Frans meisje dat bij de Nederlandse nonnen intern is geweest omdat ze daar een goede Nederlandse opvoeding zou krijgen en goed terecht zou komen. Zij is later gaan werken als kindermeisje bij een familie die suikerfabriek soekamadjoe beheerde. Volgens mij was dat ook een Belgische familie..... wie weet?
    Enige tijd geleden zag ik een groot bloemenschilderij van hem op Marktplaats, deze heb ik teruggekocht en kwam terecht bij een kleinzoon van een vriend van mijn opa die eveneens bij de Nederlandse spoorwegen werkte, volgens mij had hij ook in Indonesië bij de spoorwegen gewerkt en woonde in Nederland ook in de Bos en Lommer. Deze jongen had nog altijd contact met Indische onderburen van hem :-))

    Alles komt zo weer bij elkaar. Bizar!

    Hierbij voeg ik nog 3 foto's toe van schilderijen van mijn grootvader, ik ben van plan foto's van alle schilderijen via een site openbaar te maken maar moet nog even kijken hoe.

    Groet,
    Annemiek Jansen
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    14 november 2022 15:50
    Beste Annemiek,

    Om kippenvel van te krijgen!. Mijn overgrootvader heette Karel Wittouck. Zijn familie waren de eigenaren van de suikerfabrieken afkomstig uit Brussel. Meen dat ze ook in Breda een grote fabriek hadden.

    Mijn oma heeft met haar moeder Karseboom in Tjimahi in het interneringskamp gezeten. Moet nog uitzoeken wanneer dit precies is geweest.

    Mijn Indische oma is 97 geworden, paar jaar terug overleden. Haar broer Theo heeft aan de doden spoorlijn gewerkt meen in Thailand en Birma. En heeft het overleefd. Hij is ergens eind 60 geworden en was in Indonesië gebleven en hertrouwd met een Indonesische vrouw in Bandung maar heeft ook overal en nergens gezeten.

    De gemeenschap was erg hecht en velen van hun hebben elkaar soms weer na tientallen jaren teruggevonden in NL. Zo heb ik ook zelf dit meegemaakt met vrienden en buurtgenoten uit Indië van mijn moeder die elkaar weer zoveel jaar later herenigd zijn. Ongelofelijk bijzonder om dit allemaal te lezen. Kans is groot dat onze families elkaar gekend hebben.

    Mijn oma komt uit 1918 en is in 1950 terug naar Nederland gekeerd. Ze heeft er 32 jaar gewoond en geleefd. Wat ik later ontdekte uit info van archieven is dat mijn Nederlandse kant zeevaarders waren en ook al naar Indië voerden voor hun werk. Misschien leuk om even contact met elkaar op te nemen via de mail. Bedankt voor deze waardevolle informatie. Geweldig de schilderijen. Die met de groene lijst hoort bij de serie schilderijen waarvan ik er 3 in een koop tegelijk kocht. De andere 2 zal ik opsturen.

    Mvg,

    Sjoerd Schippers



    4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/11/2022 21:07 door Paradijsvogel80.
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    15 november 2022 11:26
    Hallo Sjoerd,
    Wat een verhalen weer! Mijn opa had enig zicht op het vrouwenkamp in Tjimahi, daar ging het ook niet vriendelijk aan toe, Hij heeft veel kampverhalen verteld maar kort voor zijn dood bleek dat er nog verhalen waren die hij aan niemand heeft willen vertellen behalve aan de jonge arts die hem bezocht.
    De kans is idd groot dat onze families elkaar gekend hebben.
    Contact houden via mail lijkt me goed, ik heb een zonnet.nl mail adres, probeer maar.
    Ik check mijn mail trouwens niet dagelijks maar vind het wel leuk contact te houden, kan ik het je ook laten weten wanneer ik alle schilderijen op het web geplaatst heb.

    groet,
    Annemiek Jansen
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    18 november 2022 10:45
    Hallo Annemiek,

    Komt dit schilderij je bekend voor?. Heeft je opa veel van dit soort schilderijen gemaakt van Indië landschappen/taferelen?.

    Groet,

    Sjoerd
    sjoerd.schippers@hotmail.com



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/11/2022 10:55 door Paradijsvogel80.
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    18 november 2022 14:48
    Zeker Sjoerd, ook in jouw bezit?

    Hij heeft er best een flink aantal gemaakt, vooral tussen '60 en '80. Er zijn er een aantal de hele wereld over gegaan, ik weet van Amerika, Duitsland, Belgie en Frankrijk.
    Mooi is hij weer he?

    Groet Annemiek
    Annemiekjansen@zonnet.nl ;-)
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    09 december 2022 10:21
    Hallo

    Wij hebben van een tante uit Amsterdam ook een schilderij gekregen. Wij hebben een bijlage toegevoegd en zijn erg benieuwd uit welke periode het komt.
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    14 december 2022 19:13
    Wat leuk, alweer een schilderij van mijn grootvader op Museumserver.
    Zie ook mijn eerdere berichten hier.
    Dit schilderij moet begin 70er jaren gemaakt zijn, zie ik ook aan de nog oorspronkelijke lijst die hij in deze periode kocht.
    Ik ben ook nieuwsgierig naar de naam van je tante, mijn grootvader woonde ook in Amsterdam west waar destijds veel Indische mensen woonde.
    Ik hoop dat je blij bent met het schilderij maar als je het weg doet hoor ik dat graag van je.
    Lijsten zijn overigens duur en ik heb gemerkt dat je dit soort lijsten goed kan opknappen door het schilderij uit de lijst te nemen, alles behalve het stof licht opschuren en met de gewenste kleur te schilderen. Groen of een andere kleur die in het schilderij voorkomt lijkt me in dit geval fraai.
    Als je meer vragen hebt hoor ik het wel.
    Groet,
    Annemiek Jansen
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    04 januari 2023 14:53
    Goedemiddag

    Bedankt voor uw bericht. Wat leuk om te lezen uit welke periode het schilderij komt.

    Het schilderij was in bezit van Eric Keyner en zijn vrouw Yvonne Bloemhard.(eerder getrouwd geweest met Dhr. Vermaesen.) Ze woonden ook in Amsterdam West en ook Eric werkte in de kolenkit ook bekend onder de ouderen in Amsterdam West. Het schilderij hadden ze al even in het bezit en hebben wij nu gekregen.

    Wat leuk ook dat de officiële lijst nog om het schilderij zit. Wij hebben een Indisch restaurantje / Toko In het centrum van Den Helder " Toko Indonesia " wij willen het schilderij hier ophangen.

    Wij houden het zelf in ons bezit :) maar zijn wel benieuwd wat de waarde is op het moment.

    Met de hartelijke groeten
    Martin & Ismael
  • Re: De Geer Boers. Wie weet er meer over

    25 januari 2023 22:25
    Hallo Martin en Ismael,
    wat een prachtige schilderijen zijn het toch. Eric Keyner en Yvonne Bloemhard zijn mijn grootouders en ik heb die schilderijen dus ook mijn hele kindertijd elke week in de gangen mogen zien hangen. Terwijl ik onderzoek aan het doen was over mijn familie geschiedenis kwam ik deze post tegen. Ik wou even laten weten hoe blij ik ben dat ze in goede handen terecht zijn. Hopelijk genieten jullie en de klanten in jullie toko net zoveel van!
    Groetjes, Isabel

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.