Informatie gezocht

Copyright

Gepost door tonv 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Copyright

    06 december 2017 14:18
    Ik wil een foto van een door mij gekocht schilderij op de omslag van een boek plaatsen. Kan ik dit doen, omdat het schilderij mijn eigendom is en er bij de verkoop via een internetveilingsite niets over vermeld is, of ben ik dan in overtreding? Nog ter informatie: de schilder is overleden en ik weet niet of er erfgenamen/rechthebbenden zijn.
  • Re: Copyright

    06 december 2017 15:27
    Het antwoord is eigenlijk simpel: het auteursrecht eindigt 70 jaar na de dood van de kunstenaar. Bij diens leven blijft het werk dus intellectueel eigendom van de maker en tot 70 jaar daarna van diens erfgenamen, ongeacht wie het schilderij bezit. Vaak vinden nazaten van een schilder het allang mooi dat er een boek over hem/haar komt, dus bezwaren zou ik niet verwachten. Maar je moet er wel zorgvuldig mee omgaan. Ik bezit ook auteursrecht van een overledene, maar heb een verzoek om publicatie op het web met plezier ingewilligd. Omdat er correct mee werd omgegaan. En ik van weigeren ook niet rijk zou worden.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.