Informatie gezocht

Welke periode schilderij

Gepost door LaBaey 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Welke periode schilderij

    18 februari 2018 16:34
    Beste,

    Ik heb dit schilderij kunnen aankopen. Wel 2de hands zonder voorgeschiedenis. Ik ken te weinig van klassieke schilderijen dan ik zou willen vandaar dat ik even mijn licht op steek op dit forum. Als leek kan ik alvast 2 zaken vaststellen: het is op doek geschilderd en er zijn zo te zien aanpassingen op gedaan (slecht overschilderd). Durft iemand er een kunststroom op plakken? Eventueel ooit ergens een gelijkaardig schilderij of tafereel gezien?

    Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

    Groetjes

    Bart
  • Re: Welke periode schilderij

    18 februari 2018 17:50
    Het schilderij is niet zo oud als het er uit ziet, het is een kopie naar een oude meester
  • Re: Welke periode schilderij

    18 februari 2018 17:58
    Er valt geen kunststroom op te plakken, want het is een 19e eeuws kerkelijk schilderij van de serie "De 7 werken der Barmhartigheid" uit Mattheus 25 :

    De hongerigen spijzen
    De dorstigen laven
    De naakten kleden
    De vreemdelingen herbergen
    De zieken verzorgen
    De gevangenen bezoeken
    De doden begraven

    Omdat op de achtergrond ook dorstigen gelaafd worden, zijn de voorgestelde man en vrouw niet als heiligen of bijbelse figuren te identificeren, maar anonieme voorbeelden voor de gelovige. De kameel rechts staat symbool voor lang zonder water kunnen.

    Er is inderdaad flink aan geknutseld. Het vrijwel nieuwe spieraam is niet Nederlands. Als je hem zelf wilt houden, kun je hem beter wel laten schoonmaken en vernissen. Maar niet veel aan spenderen, want de marktwaarde is laag.
  • Re: Welke periode schilderij

    20 februari 2018 07:09
    Beste,

    Bedankt voor je uitgebreid antwoord!

    Groetjes Bart

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.