Informatie gezocht

Hoe leer ik om goede schilderijen te herkennen?

Gepost door halloooNL 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Hoe leer ik om goede schilderijen te herkennen?

    19 november 2018 20:51
    Ik zou graag willen leren kwaliteit te herkennen van een schilderij. Ik merk dat ik vaak kwantiteit i.p.v. kwaliteit hier op de forum plaats ook zitten er soms wel leuke tot goede bij maar merendeel is "grijze bakken materiaal" en dat zijn toch verspilde euro's
  • Re: Hoe leer ik om goede schilderijen te herkennen?

    20 november 2018 00:13
    Gallery website's staat veel werken en valt er veel te leren.
    Gallerie Wijdemeren heeft veel werken en veel info....
    Google is je beste vriend....
  • Re: Hoe leer ik om goede schilderijen te herkennen?

    20 november 2018 09:31
    Bedankt voor de info, aan Google en veilingen........... heb ik al heel veel.


    Wat ik echt moeilijk vind is de naam te achterhalen als ik dan kijk naar sytse,ubvr,mp......... Hoe zij daar iedere keer dan toch weer uitkomen. Grote respect
  • Re: Hoe leer ik om goede schilderijen te herkennen?

    20 november 2018 13:45
    Ik wil wel verklappen hoe ik bijvoorbeeld zo'n vraag als vandaag van H.J.Westerbeek naar 'Jan B.M.' aanpak. Allereerst kijk ik naar kwaliteit. Die bepaalt of zo'n maker waarschijnlijk wel of waarschijnlijk niet gedocumenteerd en dus vindbaar is. Deze pastel heeft zo'n prachtige lichtval en 'handschrift', daar moest iets over te vinden zijn.

    Ik ga dan naar een ideaal hulpmiddel: de schilderijen-site.nl van Kunsthandel Heemskerk en klik daar op het balkje 'schilders'. Daar kies ik de lijst achternamen M-N.
    [www.schilderijen-site.nl]

    Dan klik ik op Ctrl+f om in deze pagina te zoeken en tik in het balkje 'Jan'. Dan lichten alle Jannen geel op en ik kijk of er een Jan bij zit met een B als tweede initiaal. Nee dus. Dan tik ik in hetzelfde balkje 'Johan' en lichten alle Johannen, Johannessen en Johanna's geel op. Daar vond ik er eentje tussen met een tweede naam die met een B begon, namelijk Johan Baptist Mulders. En die blijkt te kloppen met een werk bij Buunk.
  • Re: Hoe leer ik om goede schilderijen te herkennen?

    21 november 2018 01:10
    Bedankt voor de tip ga er zeker mee aan de slag

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.