Informatie gezocht

Wie is deze dame?

Gepost door Theofield 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Wie is deze dame?

    08 januari 2019 13:25
    Beste Forumgenoten,

    Ik heb vorige maand tijdens een kunstveiling in Utrecht dit schilderij van J.J. Eeckhout gekocht. Het is een portret van een onbekende dame. De signatuur is voorzien van het jaartal 1860 en dat komt overeen met de haardracht, kleding en de demi-parure die deze dame draagt. Het schilderij is in 2012 gerestaureerd.

    Ik ben verzamel (al is dat een te groot woord) adellijke portretten en ik probeer dan ook te achterhalen wie hier de geportretteerde dame is. Eeckhout verkeerde (zowel in Brussel als in Den Haag) in koninklijke en adellijke kringen en heeft vele portretten vervaardigd waarvan een aantal in verschillende musea is terechtgekomen. Dit schilderij is geschilderd in de laatste fase van zijn leven: Eeckhout overleed in 1861.

    Ik weet tot nu toe nog niets over de herkomst van het doek. De restaurateur (Atelier Louws in Nieuwegein) kon mij hierover niets vertellen. Ik heb ook het Veilinghuis om aanvullende info gevraagd, maar de ervaring leert dat wanneer het gaat om kavels uit boedels na overlijden of faillissement er meestal geen verdere informatie beschikbaar is.

    Ook heb ik het RKD benaderd, maar daar heb ik nog niets van gehoord.

    Wie kan mij helpen? Bij voorbaat dank voor alle suggesties!

    Met groet,
    Machiel de Vries



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/01/2019 13:47 door Theofield.
  • Re: Wie is deze dame?

    08 januari 2019 21:02
    De mensen die haar gekend hebben zijn dood.Ze draagt geen extreem kostbaar juweel en het ontbreken van een familiewapen wijst op niet-adellijke afkomst. Dan houdt het veelal op. Net als bij de duizenden andere portretten van onbekenden die jaarlijks ter veiling komen.
  • Re: Wie is deze dame?

    08 januari 2019 22:25
    Ik snap wat je bedoeld maar ik was niet van plan om het zó snel op te geven ;-)

    J. J. Eeckhout was in zijn tijd een bekende en gerespecteerde portretschilder van wie veel werk in kaart gebracht is, dus ik hoop in de komende tijd toch wel aanwijzingen te vinden. Simpel zal het echter zeker niet worden, dat klopt.

    Overigens wil het ontbreken van een familiewapen op het schilderij niet zo veel zeggen. Vaak ontbreekt een dergelijk wapen op portretten van personen van wie kan worden aangetoond dat ze van adel zijn geweest. Sterker: wanneer er wel een wapen is afgebeeld, wijst onderzoek regelmatig uit dat dat later aan het betreffende schilderij is toegevoegd.

    Maar van adel of niet, ik wil gewoon graag weten wie deze dame was :-)
  • Re: Wie is deze dame?

    09 januari 2019 15:19
    Dan zal je zelf diepte-onderzoek moeten doen en uitpluizen waar hij in 1860 is geweest. Als je geluk hebt, levert dat een heel beperkt aantal mogelijke connecties op.
  • Re: Wie is deze dame?

    10 januari 2019 12:09
    Het hele jaar 1860 zat Eeckhoudt in Parijs, oud maar wel werkzaam getuige dit schilderij:

    [www.artvalue.com]

    Als hij zich niet uitsluitend in de kleine Nederlandse côterie van Parijs bewoog, zal de vrouw dus een Française zijn en herkomst of identiteit moet je dan noch van een Nieuwegeinse restauratrice noch hier verwachten. Zelfs het RKD kan geen Franse dames op uiterlijk identificeren.

    Veel Nederlandse handel koopt in het buitenland werk van Nederlanderse schilders en laat dat hier veilen. En vice versa. Dat zou in dit geval mijn best guess zijn. Als veilinghouders het over 'inboedeltjes' hebben is het sowieso oppassen geblazen.... :)

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.