Informatie gezocht

Van wie was ze?

Gepost door Opzoeknaar... 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Van wie was ze?

    12 februari 2019 13:18
    Enige tijd geleden lag ze bij de vuilnisbak. Een jonge blonde vrouw, witte jurk en een strik in haar blonde haar. Op haar achterkant stond dat ze ooit door de gebroeders Koch is verkocht. Na wat onderzoek bleken deze broeders een beetje louche handelaren die niet zo netjes met andermans kunst omgingen. In 2007 ging de kunsthandel failliet en sindsdien speurt een advocaat naar nog een aantal verdwenen, voor restauratie afgegeven schilderijen.
    Misschien is ‘mijn’ nieuwe aanwinst ook wel vermist? Of is ze gewoon gedumpt door iemand die haar niet meer zag zitten (of hangen eigenlijk).

    Ik kan niet thuisbrengen wie deze jonge vrouw heeft gecreëerd aangezien de signatuur half is verdwenen. In ieder geval iets met v.d Br...

    Ik zou er graag achterkomen wie dit blonde meisje is en wie haar heeft vastgelegd. Iemand ideeën?
  • Re: Van wie was ze?

    13 februari 2019 18:52
    Koch was allesbehalve louche, integendeel een zeer gerenommeerd adres met meerdere vestigingen. Dit lijstje (of lijst, we kunnen de maten niet inschatten) is heel prijzig geweest en van echt bladgoud voorzien. Is het portret al uit de lijst gehaald? Ik lees Cath.v.d. Br... Kan dat kloppen? Is ongetwijfeld een goed opgeleide kunstenaar/ares geweest, waarschijnlijk Haags.
  • Re: Van wie was ze?

    13 februari 2019 20:56
    Dank voor je reactie Sytze.

    De lijst (39 cm x 58) lijkt niet voorzien van bladgoud maar goud geschilderd.
    Het schilderijtje (27 x 32 cm) is voorzichtig opengemaakt. Het werk is geschilderd op een paneeltje waar de hoeken vanaf zijn. Waarschijnlijk voor het inlijsten? Hierdoor is het signatuur ook deels verdwenen. Cath. V.d. Br weet ik niet zeker. V.d. Br... dus wel. Ook is er iets van een ‘4’ te zien. Verder moeilijk te ontcijferen.

    En wat betreft de praktijken van Koch:

    [www.volkskrant.nl]

    Niet heel erg netjes toch?

    Groet,
    Opzoeknaar...
  • Re: Van wie was ze?

    14 februari 2019 10:13
    Het is bladgoud. En Koch was toen de meest prestigieuze kunsthandel van Nederland.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.