Informatie gezocht

Identificatie

Gepost door Frankdeneerste 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Identificatie

    15 maart 2019 15:54
    Wie helpt me even verder ? Ik zou graag weten wat dit tafereel voorstelt.
    Ik kocht het als "de aanbidding van christus", maar volgens mij klopt dat niet. Ik zie een paar puti, een naakte dame, een baby met moeder, iemand (een god) die op de grond ligt en een puti die een hoorn des overvloed vast heeft. Hartelijk dank.
  • Re: Identificatie

    15 maart 2019 20:17
    Een babyhoofdje met een nimbus kan alleen Jezus zijn. De moeder is dus Maria.

    De liggende man linksonder heet Scaldis, de god van de Schelde. Hij is ontleend aan het schilderij Scaldis en Antverpia van Abraham Janssens I. Hij legt zijn hoorn des overvloeds aan de voeten van Maria, die ook met bloemen en vruchten bestrooid wordt blote dames: de godinnen Ceres en Venus.

    Omdat Vrouwe Antverpia hier opvallend onbreekt, is deze Madonna misschien niet voor Antwerpen maar een andere plaats aan de Schelde besteld. Dat waren er tientallen.
  • Re: Identificatie

    15 maart 2019 21:21
    Hoi sytze, hartelijk dank voor je hulp. Ik probeer even te volgen. Er is idd grote gelijkenis tussen het personage op het schilderij dat jij vernoemt en het mijne. Ook je uitleg over Jezus en Maria kloppen wel denk ik. Maar waarom heeft de naakte dame een fakkel vast ? En waarom ligt er een leeuw met zijn hoofd op het been van die Scaldis? En boven de naakte dame zweven er 3 puti (of engelen ), de linkse met die hoorn, de rechtse strooit bloemen, en de middenste heeft, denk ik, een karaf met wijn vast. (De donkere plek onder zijn hand ) Ik moet het schilderij laten restaureren en kan dus zoveel mogelijk info gebruiken.
    De 2 bengels onderaan rechts zijn ook met iets bezig ... die donkere vlek is dat ook een dier of zo ? Nogmaals dank.
  • Re: Identificatie

    15 maart 2019 22:50
    De naakte dame heeft een fakkel omdat ze, zoals gezegd, Venus is. De fakkel is een Venus-attribuut. Google dat verder zelf: Venus' torch.

    De leeuw kan van alles betekenen. Bijvoorbeeld dat het schilderij voor een St:Hieronimus-kerk bedoeld was. Ik kan niet zien of het een hele leeuw is of alleen een kop.

    De putti kunnen ook een veelheid aan duidingen hebben. Het voert te ver die allemaal op te sommen.

    Het is een curieus, maar geen waardevol schilderij. Ik zou er geen dure restauratie op toe laten passen.
  • Re: Identificatie

    15 maart 2019 23:01
    Het is alleen de kop van de leeuw, en 1 poot ernaast.
    Je hebt me goed verder geholpen, bedankt.
  • Re: Identificatie

    06 februari 2020 15:51
    Ondertussen weet ik wat meer en heb ik het laten restaureren.
    Dit is geschilderd naar een schilderij van Rubens, the birth of marie de Medici .

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.