Informatie gezocht

Wie is de schilderes?

Gepost door ButcherJF 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Wie is de schilderes?

    16 maart 2019 11:53
    We hebben ruim 10 jaar geleden dit schilderij gekocht in een meubelwinkel. Daar wist men toentertijd niks te vertellen over degene die het heeft geschilderd. Dat boeide ons ook eigenlijk niet zo, we vonden (en vinden) het prachtig.
    Ik weet nog dat ik toen wel de schilderes heb kunnen achterhalen en dat ik een briefje met haar naam achter het schilderij op het frame had geplakt. Kennelijk is tijdens de laatste verhuizing dat briefje verdwenen.

    Ik wil graag weten wie de schilderes is. Van jaren geleden weet ik dat het om een Nederlandse kunstenares gaat. De signatuur lijkt 'MB' en '06' te bevatten, maar ik meen me te herinneren dat de voornaam van de schilderes met een 'A' begon... De cijfers geven vermoedelijk het jaartal van het schilderen aan, dat komt overeen met de tijd dat wij het kochten.
    Op het frame staat 'KB 05-52 A'.
    Het schilderij meet 180 x 180 cm en bestaat uit 2 delen. De verf is dik opgebracht waardoor een soort 3D effect ontstaat.

    Wie o wie? Dank alvast voor de antwoorden, suggesties en sowieso voor het lezen ;-)
  • Re: Wie is de schilderes?

    17 maart 2019 09:47
    Dank!
    Update 18/3: onderstaande blijkt helaas niet te kloppen, zie mijn vervolgpost.
    Maar ik ben er denk ik (net) uit: Bianca Bais is volgens mij de schilderes. Ik ben zelf ook blijven zoeken, door allerlei lijsten gegaan en bij haar naam ging me een lichtje branden. In een aflevering van AVRO’s kunstuur wordt een ander schilderij van haar hand getoond en de overeenkomsten zijn dusdanig dat ik vrijwel zeker weet dat het van haar moet zijn.
    On line is trouwens niet heel veel (meer?) van haar te vinden..

    De genoemde aflevering kun je hier zien: [tvblik.nl]



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/03/2019 17:10 door ButcherJF.
  • Re: Wie is de schilderes?

    18 maart 2019 17:09
    Update: de stoute schoenen aangetrokken en via de weinige info op het internet Bianca Bais benaderd met de vraag of zij inderdaad de maker is van ons schilderij. Helaas, dat is ze niet.
    De initialen c.q. de signatuur was natuurlijk ook al wat vreemd, maar ik was er desondanks bijna van overtuigd dat zij de maakster was.

    Blijft dus mijn vraag overeind: wie weet wie de schilder is van ons schilderij?

    T.a.v. @mark plaat: ik heb uiteraard ook Gezocht naar Marja van der Hout-Beek. Helaas vind ik vrijwel niks over haar. Wellicht heeft u aanvullende info? Dank alvast!
  • Re: Wie is de schilderes?

    19 maart 2019 16:16
    nee helaas...dit is wat ik heb.
    zal blijven zoeken ,misschien kom ik ze tegen..???
  • Re: Wie is de schilderes?

    29 maart 2022 21:18
    Oud topic nieuw leven inblazen, want de kunstenaar is (eindelijk) bekend. Het betreft vrijwel zeker Maarten Bechyn, via een bericht op Facebook kwam ik hier achter. Afbeeldingen, gevonden via Google, laten een paar soortgelijke werken zien en dezelfde handtekening/signatuur. Hieruit trek ik de conclusie dat hij de kunstenaar moet zijn.
    Hij is de zoon van een beeldhouwer uit Roermond. Verder weet ik alleen dat hij gestudeerd heeft aan ‘een’ kunstacademie. Er is echt heel weinig over - en van hem te vinden helaas.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.