Informatie gezocht

Schoonmaken schilderijen

Gepost door J.R.Teule 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Schoonmaken schilderijen

    15 oktober 2005 17:37
    In 2003 ben ik begonnen met het schoonmaken van olieverf-schilderijen. en het herstellen van beschadigde werken. Ik zal niet beginnen aan beroemde of dure werken ,maar voor een beschadigd en vuil schilderij teken ik.

  • Re: Schoonmaken schilderijen

    15 oktober 2005 17:42
    J.R.Teule schreef:

    > In 2003 ben ik begonnen met het schoonmaken van
    > olieverf-schilderijen. en het herstellen van beschadigde
    > werken. Ik zal niet beginnen aan beroemde of dure werken ,maar
    > voor een beschadigd en vuil schilderij teken ik.
    >
  • Re: Schoonmaken schilderijen

    24 oktober 2005 21:33
    Dag J.R.,

    Ik wil graag wat informatie over het schoonmaken van een olieverfschilderij van rond 1940. Het formaat is 42x52 cm.Het oogt nu erg donker en een vernislaag is niet waarneembaar.

    Het mooiste zou zijn als u het eens kon bekijken om een goed advies -en prijs te geven. Daarvoor is het goed te weten waar ik en u woont.
    Ik woon in Meppel maar ben nogal eens in het midden van het land en in de Randstad.
    U kunt me laten weten of er de mogelijkheid is om mijn schilderij eens te bekijken.

    Vriendelijke groet,
    Jos Neuteboom
  • Re: Schoonmaken schilderijen

    30 oktober 2005 23:05
    Hallo, ik heb een J.P. Molenaar van 92 bij 50 cm en deze is erg donker wat kost het om deze te laten schoonmaken?
    Mvg, J. Beije
  • Re: Schoonmaken schilderijen

    11 november 2005 16:02
    Goedendag,

    Ik heb een prachtig schilderij van een oom van mij; Kees van Ekelenburg, het is een zicht vanaf de kade op de st. Bavo in Haarlem. Het is gemaakt in 1949 maar de kleuren zijn [ ondanks nicotineaanslag waarschijnlijk...] nog steeds heel erg mooi.
    Laatst poetste mijn vrouw, uiteraard heel voorzichtig, iets weg wat op een roestplekje leek, maar dus waarschijnlijk nicotineaanslag was, gezien het vuil wat eraf kwam.
    Mijn vraag is; hoe kunnen we dit schitterende schilderij schoonmaken en opnieuw van een laag voorzien om degelijk vuil te kunnen blijven weren.

    Alvast bedankt voor een reactie,

    Frank Klein
  • Re: Schoonmaken schilderijen

    19 november 2005 19:54
    Wij hebben een oud schilderij van ongeveer 1942 dat ook vuil is. Nu is het heel moeilijk om er achter te komen hoe wij dit schoon kunnen maken (vuil,nicotine je kent dat wel) Bij kunst en kitsch zagen wij ook dat er 1 of andere substantie is dat je op watten moet doen en dan wordt je schilderij weer schoon. Wil jij ons vertellen hoe we het beste en op een veilige manier ons schilderij weer schoon kunnen maken?
    Met vriendelijke groet en alvast bedankt.
    Gerry van Leth
  • Re: Schoonmaken schilderijen

    05 januari 2006 16:43
    Beste heer Teule,
    Ik heb 2 schilderijen die niet zoveel waard zijn, maar wel nodig schoongemaakt moeten worden en wil dit graag zelf proberen. Kunt u mij informatie geven welk(e) produkt(en) in moet gebruiken en waar ik deze zou kunnen kopen?

    Groet,
    Netty Hoefakker
  • Re: Schoonmaken schilderijen

    19 januari 2006 15:18
    Geachte heer Teule,
    Wij zijn in het bezit van een portret van mijn moeder, gemaakt rond 1940, en moeten helaas constateren dat roken en een houtkachel geen goed hebben gedaan.
    Graag zou ik van u vernemen hoe ik dit schilderij weer enigszins kan schoonmaken, zodat het wat lichter wordt en mijn moeder - letterlijke en figuurlijk - wat beter uit de verf komt.
    Bij voorbaat dank voor uw hulp.
    Met vriendelijke groeten,
    elisabeth van nieuwenhuizen-keyzer
  • Re: Schoonmaken schilderijen

    01 mei 2006 12:23
    Gaarne zou ik willen weten met wat voor middel een vuil schilderij kan worden schoongemaakt.
    Gaarne uw advies.

    Hoogachtend,

    N. van Bergeijk
  • Re: Schoonmaken schilderijen

    07 november 2008 19:45
    Ik gebruik Artists Picture Cleaner van Winsor & Newton is verkrijgbaar bij de betere hobby winkels.
    Probeer wel eerst aan de zijkant van het doek/paneel uit of er geen verf weggehaald wordt.
    Rook aanslag gaat goed weg, met een oud t-shirt kleine kringbewegingen maken en niet te hard poetsen.
    Lukt dit niet hiermee, breng dan het doek naar een restaurateur en laat het daar schoon maken.
    Voor 45x60 cm +/- €75,-.
    Veel plezier ermee.
  • Re: Schoonmaken schilderijen

    11 juni 2009 19:41
    Beste Mevrouw, Meneerr,

    Zoekt u nog het juiste schoonmaakmiddel om
    uw schilderij schoon te maken of het vernis te verwijderen?

    Wij verkopen sinds korte tijd de juiste professionele materialen om zelf schilderijen te reinigen.
    Tevens krijgt u het juiste advies.

    Graag zie ik uw reactie tegemoet.

    Met vriendelijke groet,

    Jeroen Vonk
    J.Vonk2@upcmail.nl
  • Re: Schoonmaken schilderijen

    16 november 2009 11:52
    Beste Frank,
    Als je geen ervaring hebt met restuartie, BLIJF ER DAN AF. Je schilderij is verdonkert, niet enkel door nicotine, maar ook door oxidatie van de vernislaag. Oude vernislagen zijn erg onstabiel en vegelen heel snel. Komt daarbij ook nog de verzuurde lucht, vetten, nicotine, stof, enz. Wat JEROEN VONK aanbiedt is rubbish. Wil je schilderij naar de filistijnen helpen, moet je zeker en vooral dergelijke producten kopen. Ze ziiten vol met zuren en andere bijtende middelen, die niet enkel de vernislaag aantatsen, maar na 10 jaar ook de kleuren, de gondering en tenslotten het canvas vernietigen. En wat Martin65 beschrijft is al helemaal uit den boze. Stel je voor dat we in het atelier van het Rijksmuseum op dergelijk manier een Jacob van Ruysdael zouden restuareren ? ONGELOOFELIJK wat voor ONZIN en destructieve middelen de leken hier allemaal voorstellen. Ga naar een restaurateur en oderhandel over de prijs. Of LAAT HET DING ZO AAN DE MUUR HANGEN. Een volgende eigenaar met meer verstand zal het dan deskundig laten behandelen.
  • Re: Schoonmaken schilderijen

    16 november 2009 11:57
    Geachte heer Teule,
    Hebt U dan een restauratiecursus gevolgd ? Bent U erkend restaurateur ? Hebt U aan de UvA de opleiding gevolgd. Indien neit, zou ik voor NIETS tekenen ! En zeker uzelf neit aanprijzen als restaurateur.....

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.