Informatie gezocht

Depot objecten

Gepost door MuseumKW 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Depot objecten

    01 juli 2019 14:37
    In ons depot liggen 2 objecten waarvan wij niet goed kunnen achterhalen wat het zijn.
    Het lijkt op een "boterschaapvormpje". Maar daar zijn deze te groot voor. Er zit aan de platte kant een vulopening. De vormhelften zijn van aardewerk.
    Wat zijn het?
    Waarvoor werden deze gebruikt?
    In welke periode?
    Zijn deze voorwerpen streekgebonden?
    Alle informatie is van harte welkom

    Op deze link zijn extra foto's te vinden. [onedrive.live.com]



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2019 19:09 door MuseumKW.
  • Re: Depot objecten

    01 juli 2019 19:12
    Via via kreeg ik de volgende informatie die bij kan dragen tot het compleet krijgen van deze objecten.
    "
    Vanwege de zeer grote gelijkenis met het voorwerp op [deerbe.com] constateer ik dat het hol is ook al lijkt het dicht (of er zit een deksel op?) en het - op de metalen houder na - van keramiek is in plaats van hout (zo ziet het er op de foto uit):

    Het betreft een antieke bakvorm om een paaslam mee te maken.

    Klopt het dat de afmeting 9 bij 10 cm is? Dat het uit 1700 zou zijn betwijfel ik echter behoorlijk. Twee eeuwen later lijkt mij waarschijnlijker.
    . . .
    In delen van Duitsland, Luxemburg en de Elzas wordt al sinds de middeleeuwen een Paaslam gebakken. Het werd voor de kinderen gemaakt van cakedeeg (boter, meel, suiker, eieren) en na het bakken en afkoelen met poedersuiker bestrooid.

    Misschien heeft een uit die contreien afkomstig persoon de bakvormen meegenomen toen ze in de Krimpenerwaard ging wonen?

    "

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.