Informatie gezocht

Onbekende schilder

Gepost door Rich1411 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Onbekende schilder

    01 december 2019 15:36
    Geachte lezer(s),

    Sinds jaren hebben wij een schilderij thuis, geschilderd door een tot nu toe onbekende schilder.
    Het is een tafereeltje dat op een paneeltje is geschilderd. Wellicht stelt het een moeder en dochter voor welke
    vanaf een duin uitkijken over zee, daar de echtgenoot en vader van het meisje zeevarend is. Links onder in de hoek staat de signatuur van de schilder, Klay La Haye.
    Het schilderij is oud, wij hebben echter geen enkele indicatie van de daadwerkelijke leeftijd.
    Wij hopen dat iemand ons meer informatie kan geven over de schilder, land van herkomst en leeftijd van dit schilderij.

    Richard
  • Re: Onbekende schilder

    01 december 2019 17:35
    Er bestond in de 19e eeuw zover ik kan zien maar één schilder met de naam Klay: Jacob Klay (1848-1886) van wie heel weinig, maar wel dit knappe portret bekend is: [rkd.nl]

    Toch is het een vreemd geval. De kleding van de vrouw is niet Nederlands, de klompen zijn ook eerder Frans (Bretons) en de letters zijn dat ook. Omdat Klay geen Franse maar een Noordhollandse achternaam en geen voornaam is, kan ik 'Klay la Haye' niet anders opvatten dan Klay in Den Haag.

    De lichtval is voor een olieverf eigenlijk te natuurgetrouw, de kleuren ook. Daarom ben ik bang dat het best eens een ingeschilderde foto zou kunnen zijn....
  • Re: Onbekende schilder

    04 december 2019 10:31
    Beste Hart,

    Bedankt voor antwoord. Het klinkt inderdaad aannemelijk.
    Wellicht dat Klay la Haye als synoniem werd gebruikt door Jocob Klay.
    Qua tijdsspanne en afgebeelde kledij zou het ook passen.

    Groet

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.