Informatie gezocht

Kent iemand het merkteken op de porseleinen vaas?

Gepost door RenE1973 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Kent iemand het merkteken op de porseleinen vaas?

    17 oktober 2020 16:38
    Via een soort boedelveiling heb ik deze vaas gekocht. Ik heb begrepen dat de vaas handgeschilderd is. Ik kan het merkteken niet thuis brengen.
    Kan iemand mij meer vertellen over deze vaas, het merkteken en de mogelijke waarde van de vaas.

    De vaas is 34 cm hoog.

    Alvast bedankt voor de hulp.
  • Re: Kent iemand het merkteken op de porseleinen vaas?

    18 oktober 2020 15:26
    Deze is gemaakt bij Boch Keramis/Boch Frères/Royal Boch in La Louviere, Belgie.

    Rond 1874, in het licht van de verwoede interesse van verzamelaars van oude faiencestukken, werft Victor BOCH Hollanders uit Maastricht aan, waaronder ook sommigen die al ervaring in Delft opgedaan hadden. Die Hollandse faienceschilders brengen hun kennis, ervaring en wetenswaardigheden mee. Dank zij hun medewerking werden de werkmethodes van weleer teruggevonden en toegepast op een andere klei dan bij de pottenbakkers in Delft. Op een periode van reproductie van decors volgt een periode van vernieuwing, onder meer met de polychrome decors op witte ondergrond, of blauw, groen of zwart, en daarna nieuwe decors.

    De luxefaience wordt versierd met Delftse decors, wat een specialiteit wordt van de manufactuur onder de benaming “la Chambre des peintres hollandais” te herkennen aan een typische handgeschilderde “B“ onderaan de stukken. Voor die artistieke producten in de Delftse stijl vervangt het handgeschilderd decor de gedrukte versiering. Honderdduizenden stukken werden wereldwijd verkocht dankzij een uitgebreide catalogus. De catalogus/prijslijst van 1887, die voornamelijk gewijd is aan Delftse stukken bevat 16 bladzijden met afbeeldingen van Delft en enkele bladzijden met illustraties van “Kioto et fonds divers”, van “Fond bleu Sèvres doré”, “Barbotine” en “Rhodes” en eenzelfde aantal bladzijden met de prijzen! Er wordt zelfs een supplement 1887 aan toegevoegd. De productie van stukken in de stijl van Delft stopt niet in 1892 want de catalogus/prijslijst van 1899 bevat nog 26 bladzijden illustraties van Delft en 3 bladzijden afbeeldingen van artistieke schilderijen op glazuur en evenveel bladzijden prijzen!
  • Re: Kent iemand het merkteken op de porseleinen vaas?

    18 oktober 2020 16:33
    Heeft u enig idee wat de waarde van een dergelijk stuk is?
  • Re: Kent iemand het merkteken op de porseleinen vaas?

    18 oktober 2020 18:34
    Moeilijk te zeggen. Op Catawiki is een 3-delig kaststel uit dezelfde periode met 1 vaas vergelijkbaar met die van u geveild voor 135euro maar ook een 5 -delig kaststel met 3 vazen vergelijkbaar met die van u voor 55euro.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.