Informatie gezocht

Wie kent deze erts van de oude centrale Amsterdam

Gepost door SallandseBosbes 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Wie kent deze erts van de oude centrale Amsterdam

    05 augustus 2021 00:33
    Vanmorgen bij de kringloop gevonden een erts van H.d.V. met als afbeelding de oude energie centrale aan de Haarlemmerweg uitbeeld anno 1892.
    Daarna zou het een pompstation geweest zijn en nu een restaurant (dit staat achterop vermeldt). Maar ik twijfel of deze prent hetzelfde is als het pompgebouw die ik vond op internet vond
    [rijksmonumenten.nl]

    Ik heb eigenlijk twee vragen om mijn plaatje compleet te krijgen:
    Weten jullie de locatie van mijn prent en kennen jullie de kunstenaar ervan want er staat enkel H.d.V 291 op.

    Alvast bedankt voor het meedenken, groet uit het mooie Salland, Sallandse Bosbes Hilde
  • Re: Wie kent deze erts van de oude centrale Amsterdam

    05 augustus 2021 07:30
    Denk aan Henriƫtte de Vries 1867-1942
  • Re: Wie kent deze erts van de oude centrale Amsterdam

    05 augustus 2021 07:57
    Wat het precies is valt niet te zeggen, maar een ets (niet:"erts") is het in geen geval. Waarschijnlijk een reproductie van een tekening.
  • Re: Wie kent deze ets van de oude centrale Amsterdam

    05 augustus 2021 11:51
    Dat zou kunnen, ik vindt het een mooie prent waarin je van alles in kunt ontdekken en nu met de Regionale Energietrasitie RES, warmtepompen en zonnepanelen is het de moeite waard om ook te zien hoe het vroeger was. Ik ben ook geen kunstkenner in prenten, groet oet Salland

    Nog een aanvulling, twee nieuwe foto's gemaakt bij daglicht.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/08/2021 13:07 door SallandseBosbes.
  • Re: Wie kent deze erts van de oude centrale Amsterdam

    05 augustus 2021 13:08
    mark plaat Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Denk aan Henriƫtte de Vries 1867-1942
    Lijkt mij zo niet, maar een kenner ben ik ook niet. Ik heb nu bij daglicht een tweetal duidelijker foto's gemaakt ook apart de handtekening. Maar super bedankt voor je mail. groet Hilde
  • Re: Wie kent deze erts van de oude centrale Amsterdam

    05 augustus 2021 17:57
    Op het terrein van de Westergasfabriek zal het vermoedelijk gestaan hebben. Met de gebouwen die er vandaag de dag staan komt het werk niet 100% overeen maar mogelijk zijn de gebouwen op uw prent verbouwd of gesloopt.
  • Re: Wie kent deze ets van de oude centrale Amsterdam

    05 augustus 2021 21:37
    Kreeg van het Amsterdams museum vanmiddag het volgende bericht door:

    Ik kan u vertellen dat het gebouw een van de gebouwen van de WESTERGAS- fabriek is. Meer informatie over de gebouwen op dat terrein kan u vinden bij het Archief van Amsterdam op; [archief.amsterdam]

    Ik ben al inmiddels een stuk wijzer, maar zie ook dat de prent anders is dan de gebouwen die er nu nog staan. De prent is van 1892 en uit het beeldachief zijn inderdaad veel sloopwerk terug te vinden. Hoe de schoorsteenpijpen zijn opgeblazen, de ketelhuis veranderd en zo meer. Maar de bouwstijl is wel ongeveer gelijk, de bakstenen tussenstukken, zal toch wel daar ergens opgetekend zijn, groet Hilde

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.