Informatie gezocht

Is dit schilderij een Mesdag.

Gepost door Erikdelrue 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Is dit schilderij een Mesdag.

    06 december 2021 13:03
    Dag Iedereen.
    Ik heb twee schilderijen getekend H W Mesdag.
    Het Schilderij (bomschuiten op zee) waarvan ik de foto's plaats heb ik ooit (eind de jaren 60) aangekocht op een antiek/rommel markt in de buurt van Kortrijk (België).
    De handtekening staat links en de g achteraan de naam heeft geen lange horizontale streep. (Ik weet dat Mesdag dit in een bepaalde periode zo deed).

    Het andere schilderij ( boten op het strand van Scheveningen) heb ik via erfenis.
    Daar staat de handtekening rechts en bevat de g wel de horizontale streep onderaan.

    De vraag is of het eerste schilderij (Bomschuiten op zee) een echte Mesdag is.
    Met dank voor alle opmerkingen / tips / of andere weetjes over dit schilderij.
    Ook een waardebepaling is welkom.
    Vriendelijke groet,
    Erik
  • Is dit schilderij een Mesdag. (2)

    06 december 2021 13:24
    Dag Iedereen.
    Ik heb twee schilderijen getekend H W Mesdag.
    Het Schilderij (bomschuiten op zee) heb ik ooit (eind de jaren 60) aangekocht op een antiek/rommel markt in de buurt van Kortrijk (België).
    De handtekening staat links en de g achteraan de naam heeft geen lange horizontale streep. (Ik weet dat Mesdag dit in een bepaalde periode zo deed).
    (voor foto's zie mijn bericht met Onderwerp (Is dit schilderij een Mesdag.)

    Het andere schilderij ( boten op het strand van Scheveningen) heb ik via erfenis.
    Daar staat de handtekening rechts en bevat de g wel de horizontale streep onderaan.
    De foto's van dit schilderij zijn toegevoegd aan dit bericht met Onderwerp: Is dit schilderij een Mesdag. (2).

    De vraag is of dit schilderij (boten op het strand van Scheveningen) een echte Mesdag is.
    Met dank voor alle opmerkingen / tips / of andere weetjes over dit schilderij.
    Ook een waardebepaling is welkom.
    Vriendelijke groet,
    Erik
  • Re: Is dit schilderij een Mesdag. (2)

    06 december 2021 20:50
    Beide schilderijen zijn zonder enige twijfel imitaties. De waarde ligt op rommelmarktniveau omdat geen veilinghuis ze voor je zal willen verkopen. Op Marktplaat staan altijd wel een paar soortgelijke, er wordt nooit op geboden.
  • Re: Is dit schilderij een Mesdag. (2)

    06 december 2021 21:29
    Sorry, maar Is dit niet een snel besluit, want deze uit de erfenis komt van bij een antiquair?
    Het andere schilderij (ik schreef antiek/rommelmarkt) was in een straat in Kortrijk waar antiquairs gevestigd waren en waar het die dag ook rommelmarkt was.
    Bij de antiquairs was het die dag dus opendeur.
    Het schilderij werd binnen gekocht waar de dag nadien een veiling zou doorgaan.
    Ik heb het daar gekocht en heb het op deze wijze aan de veiling kunnen onttrekken.
    Dus toch liever deze beide schilderijen op een andere basis beoordelen, waarvoor dank!
    Vriendelijke groet,
    Erik
  • Re: Is dit schilderij een Mesdag. (2)

    07 december 2021 08:02
    willem had een hekel aan punten..
  • Re: Is dit schilderij een Mesdag. (2)

    07 december 2021 10:56
    Vergelijk uw schilderijen eens met de schilderijen die bv het Rijksmuseum in bezit heeft en ontdekt het verschil in kwaliteit.

    [www.rijksmuseum.nl]
  • Re: Is dit schilderij een Mesdag. (2)

    07 december 2021 13:58
    Dank voor je antwoord.

    Ik volg je redenering voor dit schilderij en ook de kwaliteit.
    Ook dat de puntjes in de handtekening verraden de maker van de kopie.

    Doch,
    In geval van het (1ste) Schilderij waarvan foto's in mijn eerste onderwerp met titel: Is dit schilderij een Mesdag.
    Daar bevat de handtekening geen puntjes.

    En ja hoor, Ik bezocht inderdaad de musea in de Haag en het Rijksmuseum in Amsterdam en zag daar meerdere Mesdag Schilderijen, ik kon dus vergelijken.
    Ik zag ook een Mesdag in Metropolitan museum of art NY van de zelfde grote,
    ik weet dat ik toen dacht op mijn Schilderij (Bomschuiten in Scheveningen) oogt het water toch mooier en echter. (Ik heb het hier dus over het schilderij uit mijn eerste onderwerp: Is dit schilderij een Mesdag.)
    Ik volgde zelf jaren academie en zie (en besef ook zeer goed) dat de afwerking, de kleur en de beweging van het water alsook de diepte van het tafereel niet weergegeven worden door mijn foto's.
    Ik apprecieer zeker ook je beoordeling voor dit schilderij.
    Maar zelf blijf ik nog even bij de gedachte dat dit schilderij "eventueel" toch een echte Mesdag is.
    Mocht je zelf nog extra tips hebben die het tegendeel bewijzen dan zijn deze meer dan welkom.

    Nog een fijne dag.
    Vriendelijke groet,
    Erik
  • Re: Is dit schilderij een Mesdag. (2)

    08 december 2021 15:25
    Verreweg de beste tip luidt: vraag een willekeurig veilinghuis om een oordeel. Of liever twee of drie. Die hebben hetzelfde belang als de eigenaar, namelijk zo duur mogelijk verkopen. Dus als de schilderijen waarde hebben zullen ze toehappen. Hun expertise is gratis. Museum Mesdag is een andere mogelijkheid, die krijgen zulke verzoeken vaak en houden taxatiedagen. En je kunt ook door blijven dromen natuurlijk.
  • Re: Is dit schilderij een Mesdag. (2)

    08 december 2021 17:50
    Dankjewel Uverb,

    Zeker de vermelding dat er taxatiedagen zijn.
    Vriendelijke groet,
    Erik
  • Re: Is dit schilderij een Mesdag. (2)

    09 december 2021 00:02
    Wat een tegenvaller toch weer hé Erikdelrue, ik heb ook zoiets mee gemaakt, mijn schilderij komt volgens de expert uit de chinese schilderfabrieken, dat kwam ook hard aan.
    Het andere schilderij wat wel degelijk van Leon Weissberg is daar durven de experts niets over te zeggen, wat ik dan wel weer vreemd vind.

    Stuur je foto's naar deze site in Frankrijk, binnen drie vier dagen krijg je een bericht terug.

    [mr-expert.com]

    en kunstveiling.nl kun je ook proberen beide gratis
  • Re: Is dit schilderij een Mesdag. (2)

    09 december 2021 09:51
    Er is op Museumserver nog nooit een Leon Weissberg voorbij gekomen.
  • Re: Is dit schilderij een Mesdag. (2)

    09 december 2021 11:15
    Wolterrutgers, wat een onzinnig advies om aan kenners van Franse kunst een eindoordeel over een oerhollands schilderij te vragen. Die hebben niet het flauwste benul. Alle kennis over Mesdag zit uitsluitend in Nederland. Bij Museum Mesdag, de RKD en het Venduehuis der Notarissen.

    Als die Weissberg echt was geweest, had ik wel gereageerd. En anderen waarschijnlijk ook.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.