Informatie gezocht

Ruiterstandbeeld Lodewijk XIV voor Versailles kunststroming.

Gepost door Luuk1234 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Ruiterstandbeeld Lodewijk XIV voor Versailles kunststroming.

    27 mei 2022 12:57
    Voor een taakje moeten wij aangeven tot welke kunststroming het ruiterstandbeeld van Lodewijk XIV voor Versailles behoort. Dit moeten we dan onderbouwen met 2 argumenten waarom het tot die kunststroming behoort. Iemand idee'tjes? Ik denk zelf aan neoclassicisme maar ben niet zeker.
  • Re: Ruiterstandbeeld Lodewijk XIV voor Versailles kunststroming.

    27 mei 2022 13:23
    Nee, het neoclassicisme was van eind 18e en begin 19e eeuw, een stroming waarin de eenvoud en puurheid van de klassieken werd nagestreefd. Dit standbeeld van Bernini is typisch barok: theatraal, weelderig, dynamisch en één met de architectuur er omheen.

    [www.kunstkennis.nl]
  • Re: Ruiterstandbeeld Lodewijk XIV voor Versailles kunststroming.

    27 mei 2022 13:41
    Ow, ik dacht dat de makers Pierre Cartellier en Louis Petitot waren. Natuurlijk als ze zich hebben gebaseerd op dat van Bernini kan dit wel.
  • Re: Ruiterstandbeeld Lodewijk XIV voor Versailles kunststroming.

    27 mei 2022 14:37
    Zonder plaatje weten we niet welk beeld je bedoelt. Het beroemdste ruiterstandbeeld van Louis XIV is van Bernini. Dat andere bestaat ook, maar is van 1835 en lang niet zo beroemd.
  • Re: Ruiterstandbeeld Lodewijk XIV voor Versailles kunststroming.

    27 mei 2022 14:50
    Dit is hetgeen wat ik bedoelde. Mijn excuses voor de verwarring.
  • Re: Ruiterstandbeeld Lodewijk XIV voor Versailles kunststroming.

    27 mei 2022 16:39
    Vreemde opdracht voor een "taakje", want dat ding van 1835 heeft een rare, ingewikkelde geschiedenis en is niet echt beroemd zoals de Bernini. Maar goed, de stijl is beslist niet neoclassicistisch, want in 1835 focust de Franse kunst niet meer met de klassieke oudheid maar op hun eigen glorieuze verleden onder Lodewijk XIV. Die stijlperiode heet het Historisme. Die grijpt terug op de Barok en wordt daarom ook Neobarok genoemd, hoewel er verschillen zijn.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.