Informatie gezocht

Van wie is deze ets

Gepost door Sophie1959 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Van wie is deze ets

    26 juni 2022 10:42
    Deze vrij grote ets (29,4 x 39,2 cm plaatafdruk) met een voorstelling van drie straatmuzikanten voor een poort is een erfstuk. Helaas is hij erg bruin geworden. Weet iemand wie de maker is? In de onderhoek links staat 'W.v.M.', maar de signatuur in potlood rechtsonder lijkt heel anders: iets van 'Martin van ....'? Ik hoop dat iemand de ets of de signatuur herkent. Bij voorbaat dank!
  • Re: Van wie is deze ets

    26 juni 2022 11:04
    staat mogelijk in spiegelschrift WvM ik lees Martin van (zeker) Waning (mogelijk)
  • Re: Van wie is deze ets

    26 juni 2022 15:54
    Slim, Mark Plaat! Ik zou er niet opgekomen zijn, maar klopt als een bus:
  • Re: Van wie is deze ets

    03 juli 2022 15:25
    Heel hartelijk dank voor de informatie! Helaas is de ets ontzettend bruin geworden in de loop der jaren: zowel mijn oudoom en mijn vader waren kettingrokers en het zuur in de passepartout heeft ook ongetwijfeld effect gehad. Ik zie er geen heil in om er geld aan te besteden, maar in ieder geval weet ik nu meer.
  • Re: Van wie is deze ets

    04 juli 2022 08:38
    Als etsen zo donker worden, is de oorzaak naar mijn ervaring altijd inwerking van goedkoop bruin karton tussen ets en achterkant. Bleken door een papierrestaurateur kost meer dan de gemiddelde ets waard is. Sommige slimme handelaartjes doen dat zelf, waarschijnlijk met chloor of waterstofperoxyde, maar ik vraag me af hoe lang zo'n ets dat overleeft. Want bleken haalt de lijm uit het papier. Een papierrestaurateur 'belijmt' het blad weer. Als iemand een betaalbare papierrestaurateur weet .....
  • Re: Van wie is deze ets

    04 juli 2022 09:58
    scholte Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Als etsen zo donker worden, is de oorzaak naar mij
    > n ervaring altijd inwerking van goedkoop bruin kar
    > ton tussen ets en achterkant. Bleken door een papi
    > errestaurateur kost meer dan de gemiddelde ets waa
    > rd is. Sommige slimme handelaartjes doen dat zelf,
    > waarschijnlijk met chloor of waterstofperoxyde, ma
    > ar ik vraag me af hoe lang zo'n ets dat overleeft.
    > Want bleken haalt de lijm uit het papier. Een papi
    > errestaurateur 'belijmt' het blad weer. Als iemand
    > een betaalbare papierrestaurateur weet .....


    "...inwerking van goedkoop bruin karton tussen ets en achterkant".
    Oke, maar hoe komt het dan dat als je zo'n ets uit de passe-partout haalt, het stuk onder de passe-partout minder verkleurd is? )(voorbeeld bijgevoegd)
    Als de oorzaak enkel in het goedkope karton zou zitten dan moet alles egaal verkleurd zijn, toch??

    En van het verlijmen van het papier: nooit van gehoord.
    Wellicht bij gebruik van bleekwater/peroxide en daarna het proces "neutraliseren" met soda (soda dus nooit gebruiken, kost niks maar het is in dit geval ook niks. Wellicht dat de genoemde "slimme handelaartjes" e.a. dit dus wel gebruiken))
    Dán snap ik het wel...soda maakt namelijk de papiervezels los (wordt namelijk ook gebruikt in de papierindustrie om papiervezels uit elkaar te halen. Dan is verlijmen dus wellicht wel noodzakelijk

    Inzake een betaalbare restaurateur, uitgaande van restauratie de ets van topicstarter: wat zou zoiets (volgens u) mogen kosten? Wat is de (uw) definitie van betaalbaar?
    €10? €25? €50? Of meer??



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2022 12:46 door Tjade2022.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.