Informatie gezocht

Welke schilder zal dit oude schilderij hebben geschilderd?

Gepost door WelkeKunst 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Welke schilder zal dit oude schilderij hebben geschilderd?

    05 augustus 2022 13:26
    Hallo,

    Ik vraag me al een tijdje af wie deze twee werkjes heeft geschilderd.
    Aan de staat te zien lijken het oude schilderijen. Het is op hout geschilderd. Helaas ontbreekt een handtekening.

    Heeft iemand een idee ?
  • Re: Welke schilder zal dit oude schilderij hebben geschilderd?

    05 augustus 2022 17:51
    Het zijn inderdaad oude stukken, vermoedelijk 18e eeuws. Het is een traditioneel duo: een Mater Dolorosa en een Man van Smarten. Zulke religieuze volkskunst is nooit gesigneerd. De maker was ook geen groot kunstenaar, zoals aan de gewaden en wat zwakke neus van de Christus wel te zien is.

    De doornenkroon die over het gezicht doorloopt is heel uitzonderlijk. Ken ik alleen van Cranach de Oude: [www.statenvertaling.net]

    Daarom denk ik dat het Duits werk is, uit Bohemen of Beieren. Maar ik kan er best naast zitten, kerkelijke kunst was nu eenmaal internationaal.
  • Re: Welke schilder zal dit oude schilderij hebben geschilderd?

    06 augustus 2022 20:40
    Hallo Hart,

    Hartelijk bedankt voor uw reactie. Zeer leuk en interessant om te lezen!

    Waarschijnlijk is het een Duits of Oostenrijks werkje inderdaad. De schilderijen hangen in Oostenrijk, ongeveer 200km van Innsbruck. Veel kunst in dit huis komt uit Innsbruck. Wellicht deze twee schilderijen ook. Meer aanknopingspunten heb ik helaas niet.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.