Informatie gezocht

Wie zijn deze schilders in actie....iemand een idee

Gepost door mark plaat 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Wie zijn deze schilders in actie....iemand een idee

    26 december 2022 08:07
    Bijgaand een aquarel uit medio 1930 met als maat 39 bij 45
    Afgebeeld twee schilders in actie,vast gelegd door een derde schilder.
    Heeft iemand een idee aan welke richting ik zou moeten denken.
    Foto 2 is een zg diepte foto om als het waren in de aquarel
    te kunnen kijken
    Iedereen alvast bedankt en een fijne kerst gewenst met deze puzzel.
  • Re: Wie zijn deze schilders in actie....iemand een idee

    28 december 2022 13:19
    Leuke kerstpuzzel! Maar moeilijk. In de 19e eeuw hebben er al zeker 1000 Nederlandse schilders in Parijs gewerkt, in de 20ste nog meer....
    Hoewel in de trant van Parijse toeristenkunst is dit toch iets anders: een intiem kijkje in de realiteit van zulke broodschilders. Dit blad zal niet als makkelijk verkoopbaar souvenir gemaakt zijn, maar eerder voor eigen plezier of om aan de collega's te geven. Ik denk aan Rijlaarsdam en Han van Meegeren.
  • Re: Wie zijn deze schilders in actie....iemand een idee

    30 december 2022 08:30
    Hart wederom hartelijk dank voor je advies,dit was reden om verder de aquarel te onderzoeken.
    Bij het los maken van de drager kwam ik een naam tegen en een nummer.
    Beide kan ik niet vinden Jaap Cohen is voor mij onbekend idem het nummer
    Zou mijn zoek tocht in deze Israels achtige omgeving zin hebben ?
    Alvast dank en een heel mooi 2023 ...dit geldt natuurlijk voor iedereen. .
  • Re: Wie zijn deze schilders in actie....iemand een idee

    01 januari 2023 12:23
    Jij ook de beste wensen voor 2023, Mark.

    Ik kan nergens een kunstenaar Jaap Cohen vinden. Ook geen Jacob, Jacques etc. Extra moeilijk: het aantal Nederlanders met die naam (inclusief dubbele als Cohen Tervaert, Cohen d'Oliveira etc) moet voor 1940 rond de 200 gelegen hebben.

    Een connectie met Isaac Israels is niet zo kansrijk. Israels leefde heel mondain en geassimileerd en had met Nederlandse Joodse kunstenaars niet veel contact.

    Soms is zo'n naam op de achterkant gewoon de klant die de lijst besteld heeft. En zo'n raadselachtig getal de code voor de staaf.

    De maker van dit ding was een geoefende aquarellist, geen beginneling of amateurtje. Het moet een gedocumenteerde schilder zijn, dat kan niet anders.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.