Informatie gezocht

Hulp gevraagd bij ontcijferen handtekening, locatie en techniek

Gepost door Katja 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Hulp gevraagd bij ontcijferen handtekening, locatie en techniek

    19 maart 2023 16:54
    Voor de nabestaanden van een overleden zeer dierbare vriend probeer ik informatie te achterhalen over het bijgevoegde werk. Het is erg onduidelijk gesigneerd rechtsonder en linksonder staat een cijfer 23. Het lijkt op een aquarel met pen maar het kan ook een andere gemengde techniek zijn ( gouache?). Achterop staat nog een handtekening ( bijlage 3). Het werk is afkomstig van de moeder van onze vriend die het waarschijnlijk heeft aangeschaft vlak na de oorlog. In de familie werd gesproken over een Haagse school werk en de schilder Mauve werd genoemd. Zelf zie ik hier geen Anton Mauve in naar wellicht is het door een tijdsgenoot gemaakt.

    Door de glasplaat is in het midden helaas de weerschijn van mij als fotograaf te zien. Ik hoop dat het toch een juiste impressie geeft van het werk.

    We vragen ons af welke kunstschilder dit werk kan hebben gemaakt, welke stad dit is en welke techniek is gebruikt.



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/03/2023 18:28 door Katja.
  • Re: Hulp gevraagd bij ontcijferen handtekening, locatie en techniek

    21 maart 2023 14:16
    Het is een kleurets. Die techniek werd in Nederland weinig toegepast, in Belgie en Duitsland op grote schaal. De voorstelling kan wel in Nederland zijn, toch? Is dat gebouw links misschien een synagoge? De naam doet me aan Van Waning denken. Die kon ook goed stadsgezichten etsen, maar of hij ook kleuretsen heeft gemaakt....?
  • Re: Hulp gevraagd bij ontcijferen handtekening, locatie en techniek

    21 maart 2023 16:37
    Bedankt voor de reactie, dat zet mij weer op een vers spoor. Ik dacht zelf ook aan een synagoge maar tot nu kan ik geen goede match vinden aan een gracht. De bouw van de huizen aan de rechterkant lijken mij typisch Nederlands maar misschien toch ook over de grens zoeken. In ieder geval nogmaals dank.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.