Informatie gezocht

Wie is deze kunstenaar

Gepost door stansanders1956 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

• Wie is deze kunstenaar

03 juli 2024 19:00
    Dit is een "houten handdruk" van de "haven te Rotterdam''. Het doet me denken aan een boekillustratie van begin vorige eeuw. Achterop de omlijsting staat de naam "J. W. M. Wims" met een adres in Den Haag. Met een beetje goede wil is die naam ook te destilleren uit de handtekening, maar ik kan onder die naam niets vinden. Dat is best raar, want gezien de kwaliteit moet de maker toch wel professioneel tekenaar/houtgraveur zijn geweest.

Met vriendelijke groet, Stan Sanders.
  • Re: Wie is deze kunstenaar

03 juli 2024 21:45
    Dat is Jos Wins, voluit Johan Willem Marius Wins, geboren in 1881 te Makassar, overleden 1940.

[rkd.nl]

04 juli 2024 09:36
    Hoi Hart,

Dank je voor de snelle oplossing! Nu ben ik weer een stapje verder.

12 oktober 2024 11:17
    Goedemorgen...zag " bij toeval " deze vraag... ik ben getrouwd met de achterkleinzoon van Johan Willem Marius Wins.
    Nog informatie nodig???
    Hartelijke groet Elle

13 oktober 2024 09:07
    Hoi Elle,
    Leuk om van je te horen. Ik heb op internet niet veel gevonden over je schoonovergrootvader (weet niet of dit een echt woord is). Hij heeft in zijn tijd toch veel gemaakt en gepubilceerd, o.a. in het Algemeen Handelsblad en boekillustraties. De prent die ik heb doet me denken aan een plaatje uit een jongensboek of een oud aardrijkskundeboek. Maar misschien vond Jos het gewoon een leuk onderwerp. Ik vind het in ieder geval leuk om naar te kijken. Ik zag de prent op een veiling hangen, als extraatje bij een ander veilinglot. Blijkbaar is zijn tekenstijl uit de mode. Op mijn kunstweblogje (https://www.stansanders.nl/j-w-m-wims-blijkt-jos-wins/) heb ik een stukje over de prent en Jos zelf geschreven. Als je nog wat leuks hebt als aanvulling hoor ik het graag!
    Vriendelijke groet, Stan Sanders.

24 oktober 2024 13:21
    Hi Stan!
    Sorry voor late reactie... ik ken(de) deze site niet en nam aan dat berichten " doorgestuurd werden naar mailadres".

Er is heel veel te vertellen over Jos. Ik stuur je een stukje tekst uit de krant... als ik jouw e mail adres mag kunnen we mailen...groetjes Elle

24 oktober 2024 14:02
    Hoi Elle,

Lijkt me leuk om wat bij te leren over Jos, mijn mail: stan(apenstaartje)stansanders(punt)nl.

Groet, Stan.