Informatie gezocht

Hartmann zilver

Gepost door mstephanus 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

• Hartmann zilver

30 september 2024 11:04
    Beste mensen, ik ben in het bezit gekomen van de items op de foto´s. Het is een kannetje, thee? en 2 eierdopjes denk ik. Ze zijn zwaar, mogelijk zilver, met als kenteken Hartmann Munchen. Ze zijn ongeveer 7-8cm groot.
    Is er op dit forum mischien iemand die mij iets meer kan vertellen? Herkomst, ouderdom, mogelijke waarde?
    2e vraag: is het verstandig om ze te poetsen of om de patina zo te laten?
    Met vriendelijke groet, Marcel
  • Re: Hartmann zilver

30 september 2024 12:30
    De items gemerkt met E Hartmann Munchen zijn verzilverd.
    Helaas is er heel weinig bekend over de E. Hartmann gieterij van verzilverd items. Het werd opgericht door Eduard Hartmann in München aan het einde van de 19e eeuw en was in bedrijf tot de Tweede Wereldoorlog. De items die door deze maker werden geproduceerd, zijn van uitstekend ontwerp en hoge kwaliteit.

30 september 2024 12:54
    Bedankt voor uw reactie. Dus als ik het goed begrijp is het minimaal van voor de 2e wereldoorlog? Zijn ze interessant voor verzamelaars? Mvg Marcel

01 oktober 2024 08:12
    Er is in Nederland nagenoeg geen markt voor deze items. Voor verkoop zijn Duitsland en mogelijk de USA interessantere markten.