Informatie gezocht

Schilder van Tooren?

Gepost door Altobelli 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

• Re: Schilder van Tooren?

07 januari 2025 21:29
    Dit is mogelijk geschilderd door de Belgische kunstenaar Edmond Van Dooren (1896-1965). Dan zou het een heel vroeg werk moeten zijn.. Meer onderzoek is nodig.

[www.kunstveiling.nl]

07 januari 2025 22:33
    Ik vraag me af of het werk op kunstveiling wel van genoemde Edmond van Dooren is. De sgnatuur is totaal anders, dan van hem bekend is.,

13 januari 2025 12:41
    De signatuur op bijgaand schilderij lijkt er weer wel op.

13 januari 2025 13:29
    Uw schilderij is geschilderd in de jaren 10 van de vorige eeuw. Edmond Van Dooren was toen erg jong maar al een kunstenaar (in opleiding).

Als opleiding volgde hij vanaf 1908 de lessen aan de Academie Berchem en vervolgens in 1911 aan de Academie te Antwerpen (Uit Wikipedia).

Mocht hij uw schilderij (en die van kunstveiling.nl) hebben geschilderd moet dat zijn geweest tijdens of net na zijn opleiding.

Tussen 1915 en 1917 (bijlage stamt uit 1916) ging hij meer aanleunen bij het symbolisme en in 1919 werd hij beïnvloed door het Duitse expressionisme (Uit Wikipedia).
    Uw schilderij is in geen van deze twee stijlen geschilderd.

Zoals ik al schreef is er meer onderzoek nodig. U zou kunnen beginnen door te checken wat het laatste cijfer (verdwenen achter de lijst) is op uw schilderij.