Informatie gezocht

Handgekleurde gravure van Generaal/Baron Chassee van wie is de signatuur?

Gepost door ElmarBulldog 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

• Handgekleurde gravure van Generaal/Baron Chassee van wie is de signatuur?

15 januari 2025 14:53
    Beste mensen,

Bijgevoegde gravure heb ik al enkele jaren in mijn bezit. Destijds gekocht voor het astronomische bedrag van 6 euro bij een rommelveiling. Volgens mij is het wel een oud werk, omdat de geboortedatum van Chassé er wel op staat maar zijn sterfdatum niet. Volgens die logica zou het werk dan ook voor 1849 gemaakt moeten zijn.
    Ik vind het alleen erg vervelend dat ik er niet achter kom wie dit werk gemaakt heeft. Ik denk zelf altijd "D Moorman of D Moormaal" te lezen, maar dit lijkt me niet te kloppen. Hopelijk wordt ik met jullie kundige hulp een beetje wijzer.

Vriendelijk dank,
    Elmar
  • Re: Handgekleurde gravure van Generaal/Baron Chassee van wie is de signatuur?

15 januari 2025 14:56
    Aanvullend.....het papier is voorzien van getoond watermerk. Dit lijkt me een Fleur de Lis, wat weer een Franse verwijzing, of naar de Franse tijd lijkt te zijn.

15 januari 2025 16:33
    Gravure: Franciscus Bernardus Waanders, naar een tekening van Franciscus Bernardus Waanders
    Uitgever is Dony et comp., F. L. Uit Den Haag

O ja en hij is uitgegeven in 1830.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/01/2025 16:36 door mp.kunst.

15 januari 2025 17:22
    Dank voor uw bericht. Kunt u ook de signatuur thuisbrengen? En heeft u wellicht een bron waar ik dit zelf ook kan lezen?

15 januari 2025 17:25
    ElmarBulldog Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Dank voor uw bericht. Kunt u ook de signatuur thui
    > sbrengen? En heeft u wellicht een bron waar ik dit
    > zelf ook kan lezen?

De afbeelding van Waanders op Rijksmuseum (https://www.rijksmuseum.nl/en/collection/object/Portret-van-generaal-David-Hendrik-baron-Chass%C3%A9--3855c8dc0b448d159b5b755c1351e172) had ik ook gezien, maar wie heeft dan het werk gemaakt dat ik hier heb liggen?

Denkt u dat dat ook Waanders is?