Informatie gezocht

Tapis Lampong Sarong

Gepost door JosRichters 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

• Tapis Lampong Sarong

10 augustus 2025 15:45
    Hallo, ik heb na het overleiden van mijn vader deze sarong geërfd.
    Ik weet dat hij indertijd (ergens rond 1953) uit Indonesië is teruggekeerd en dit heeft meegenomen.
    Er zijn enkele lovertjes verdwenen en ook zijn er beschadigingen in het zilver- en gouddraad waarmee de lovertjes op de dragerstof zijn bevestigd.
    Wat ik hierover heb gevonden:
    -----------------------------------
    Tapis Lampong Sarong
    Lampong in South Sumatra benefitted greatly from being situated along the trade route to the Far East.
    The Lampung tapi sarongs flaunt their wearers’ wealth and social standing.
    The striped plain woven ground is decorated in a striped design that is then decorated with different,
    mostly shiny materials such as metallic thread, mica(later replaced by glass), polychrome silk embroidery , sequins and appliqué.
    The tradition of making and wearing tapis declined during Dutch colonial rule, but after independence the Indonesian government
    began promoting a revival of this important textile tradition.
    -----------------------------------
    Mijn vragen:
    Hoe oud kan dit stuk zijn?
    Is het waardevol?
    Kan het gerestaureerd worden? (En is dat aan te raden?)
    Is er belangstelling voor?