Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.
-
Registratiedatum: 8 jaren geleden
22 oktober 2025 16:23Wie kan mij de kunstenaar vertellen en evt meerdere werken van deze kunstenaar ? En van wanneer is dit watermerk denken jullie ? Bedankt alvast
-
Registratiedatum: 15 jaren geleden
03 november 2025 09:25Ik ben helemaal niet thuis in papier en watermerken maar ik vond een artikel op internet en dat ging daar over. Misschien een begin voor verder onderzoek.
Nederlandse papierkooplieden, de zogenaamde 'factors' hadden in de tweede helft van de zeventiende eeuw een stevige vinger in de pap bij de Franse papierindustrie. Bekende factors waren onder anderen Abraham Jansen en Gilles van Hoven.
Hoe ingrijpend de rol van de Nederlandse papierhandel in Frankrijk was, blijkt onder meer uit het gebruik van het watermerk 'Wapen van Amsterdam'. Papier met dit watermerk werd in Frankrijk 'Papier Stradam' genoemd en het was minstens zo bekend als papier met watermerk 'Zotskap of Straatsburgse lelie in wapenschild'. De namen van de factor en/of de papiermaker (ook wel papierfabrikeur genoemd) werden in het watermerk dikwijls met initialen aangegeven. Initialen van beroemde papiermakers, zoals I.V. (Jean Villedary) en WR (Wendelin Riehel) werden gekopieerd en kregen later, lang na de dood van de desbetreffende papiermaker, een vaste plaats in het watermerk.
[www.nederlandseboekgeschiedenis.nl]
Of deze korte passage uit het boek “watermarks in paper” van WA Churchill uit1935.
Aan het begin van de 17e eeuw importeerde Holland druk- en schrijfpapier uit Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Genua, omdat er in die tijd geen fijn wit papier werd geproduceerd. De belangrijkste distributiecentra waren Antwerpen en Keulen, maar toen de prijzen te hoog werden, gingen Nederlandse tussenpersonen of commissionairs begin 17e eeuw naar Frankrijk in het district Angoumois en lieten papier maken voor de Nederlandse markt. Aanvankelijk droeg het papier bekende Franse of buitenlandse merken, meestal beschreven door Briquet, maar later droegen ze Nederlandse merken met Franse tegenmerken. Vanaf die tijd ontwikkelde Amsterdam een wereldmarkt voor de distributie van papier. In 1635 begint het wapen van Amsterdam als watermerk op papier te verschijnen. Dit lijkt het eerste Nederlandse watermerk te zijn, maar het werd alleen in Frankrijk gemaakt, en we weten alleen dat de initialen van de eerste maker "I. M." waren. Vanaf die tijd (8) werd papier met variaties op het watermerk van Amsterdam eerst in talloze Franse molens en later in Nederlandse molens gemaakt. Er is zelfs een exemplaar ontdekt dat in Genua werd gemaakt.
[dn721906.ca.archive.org]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/11/2025 09:27 door ARTPOL.
-
03 november 2025 10:11Bedankt en hier kan ik iets mee en heb het gelijk gedownload met de links voor bewaren . En ga er straks even voor zitten en in zoeken verder . Dus klasse informatie voor nu en later ook nog . Maar de tekenaar blijft nog een redelijke zoektocht lijkt het en heb daar nog niets over kunnen vinden en ook niet via de RKD website . Daar nog een goede tip over misschien ?
-
Registratiedatum: 15 jaren geleden
17 november 2025 08:00
-
Registratiedatum: 13 jaren geleden
17 november 2025 08:23
-
17 november 2025 10:26Bedankt en straks even goed doorkijken wat je me stuurde . Mooie informatie
-
17 november 2025 10:28Peter Gentenaar is een kunstenaar uit deze tijd nog en misschien een nakomeling maar denk niet de tekenaar op dit oude papier van mijn tekening helaas
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.