Informatie gezocht

Schilderij A.J. Daiwaille (?)

Gepost door Jeroen Vrijdag 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Schilderij A.J. Daiwaille (?)

    15 maart 2000 15:49
    Onlangs zag ik bij een antiquair in Santiago (CHI) een klein paneeltje met een zomerlandschap in romantische stijl, eerste helft 19e eeuw. Hoewel het schilderij behoorlijk vuil was, meende ik in de hoek rechtsonder een monogram AVD of AJD te ontwaren. De antiquair zei dat hij het schilderijtje in de U.S.A. had aangekocht, maar dat het afkomstig uit Europa was. Het monogram was bij de antiquair onopgemerkt gebleven. Enig onderzoek mijnerzijds in de rode Pieter Scheen leerde mij dat Alexander Joseph Daiwaille, de zwager van B.C. Koekkoek, regelmatig met de letters AJD signeerde. Nu was het wel een aardig paneeltje, maar het niveau was niet super. Aan de staat van het schilderijtje te zien, en afgaand op de craquelures, leek het mij wel een (vroeg) 19e eeuws paneeltje. Mijn vraag daarom is, kunt U mij vertellen of A.J. Daiwaille een veel gekopieerde schilder is ?
  • Re: Schilderij A.J. Daiwaille (?)

    28 maart 2000 19:48
    : Onlangs zag ik bij een antiquair in Santiago (CHI) een klein paneeltje met een zomerlandschap in romantische stijl, eerste helft 19e eeuw. Hoewel het schilderij behoorlijk vuil was, meende ik in de hoek rechtsonder een monogram AVD of AJD te ontwaren. De antiquair zei dat hij het schilderijtje in de U.S.A. had aangekocht, maar dat het afkomstig uit Europa was. Het monogram was bij de antiquair onopgemerkt gebleven. Enig onderzoek mijnerzijds in de rode Pieter Scheen leerde mij dat Alexander Joseph Daiwaille, de zwager van B.C. Koekkoek, regelmatig met de letters AJD signeerde. Nu was het wel een aardig paneeltje, maar het niveau was niet super. Aan de staat van het schilderijtje te zien, en afgaand op de craquelures, leek het mij wel een (vroeg) 19e eeuws paneeltje. Mijn vraag daarom is, kunt U mij vertellen of A.J. Daiwaille een veel gekopieerde schilder is ?
    ---
    ---
    Naar mijn weten is A.J. Daiwaille in de 19de eeuw niet zo vaak gecopieerd en voorzien van zijn initialen.
    Hij was toen niet erg bekend en men copieerde liever de grotere namen.
    Ik zou de signatuur moeten zien en vergelijken met originele, om zeker te zijn, desalnietemin hoop ik dat u het gekocht heeft, want als het 19de eeuws is, heeft het altijd een bepaalde waarde. En als het echt is, veel meer.
    Gerrit Heemskerk Kunsthandel
    Keizersgracht 531
    Amsterdam (bij Spiegelstraat)
  • Re: Schilderij A.J. Daiwaille (?)

    05 oktober 2000 09:53
    : Onlangs zag ik bij een antiquair in Santiago (CHI) een klein paneeltje met een zomerlandschap in romantische stijl, eerste helft 19e eeuw. Hoewel het schilderij behoorlijk vuil was, meende ik in de hoek rechtsonder een monogram AVD of AJD te ontwaren. De antiquair zei dat hij het schilderijtje in de U.S.A. had aangekocht, maar dat het afkomstig uit Europa was. Het monogram was bij de antiquair onopgemerkt gebleven. Enig onderzoek mijnerzijds in de rode Pieter Scheen leerde mij dat Alexander Joseph Daiwaille, de zwager van B.C. Koekkoek, regelmatig met de letters AJD signeerde. Nu was het wel een aardig paneeltje, maar het niveau was niet super. Aan de staat van het schilderijtje te zien, en afgaand op de craquelures, leek het mij wel een (vroeg) 19e eeuws paneeltje. Mijn vraag daarom is, kunt U mij vertellen of A.J. Daiwaille een veel gekopieerde schilder is ?

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.