Informatie gezocht

Toon Verplak

Gepost door dhr. D. Bosman 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Re: Toon Verplak

    19 februari 2010 16:16
    Bericht verwijderd



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/03/2010 10:51 door JvdBrink.
  • Re: Toon Verplak

    16 januari 2015 13:52
    Waarde Toon Verplak zoekers,

    Ik heb de volgende informatie over hem:
    Toon Verplak (1901-1966)

    Hij werd als Antonius Franciscus Verplak geboren te Nijmegen 29 mei 1901 uit het Steenhouwers gezin van Petrus Arnoldus Verplak en Johanna Maria Castelijn. Tot zijn huwelijk in Oldenzaal op 16 aug. 1928 met Elisabeth Calis, geboren Hilversum 2 okt. 1902, dr.v. Huibertus Calis en Wilhelmina Dijkman staat zijn beroep vermeld als Steenhouwer. Elisabeth Calis overl. Hilversum 2 mei 1997.
    Het vermoeden is dat vader Petrus Arnoldus Verplak met zijn zoons samen werkten als Steenhouwers en zodoende op verschillende plaatsen in Nederland waar hun werk hen bracht ook woonden.
    Zijn vader was geboren in Cuijk 13 mei 1878 als zn.v. Antonius Verplak, Landbouwer en Christina Cornelissen. Zijn moeder, Johanna Maria Castelijn was geboren te Nijmegen als dr.v. Jan Castelijn en Johanna Barsch.
    Het is helaas nog niet bekend wanneer Toon Verplak begon te schilderen en van wie hij lessen kreeg.


    Hij schilderde karakteristieke en impresionistische landschappen rondom Loenen (tussen Utrecht en Amsterdam) maar ook stillevens, zodoende wordt hij gerekend tot de Kortenhoefse school en schilderde aanvankelijk ook veel werk in deze omgeving. Later vestigde hij zich in Frankrijk, maar hij overleed in Hilversum 7 mei 1966.
    Uit het huwelijk van Toon Verplak en Elisabeth Calis werd slechts een dochter geboren – Johana Maria Wilhelmina Verplak op 16 okt. 1929 te Oldenzaal. Ook werd ook een zoon uit dit huwelijk geboren welke nazaten in Nederland heeft


    Na een tijd in Frankrijk gewoond te hebben met zijn gezin, vestigde Toon Verplak zich in Kortenhoef. Na het overlijden van Flip Hamers en daarna van Barend van Voorden werd een – vanuit kunsthistorisch oogpunt bezien – belangrijk tijdvak afgesloten dat Kortenhoef had gemaakt tot een vermaard schildersdorp. Zij waren namelijk de laatste van een grote Kortenhoefse schilderskolonie. Het waren de schilders van de Haagse School, met aan het hoofd Paul Gabriël, die omstreeks 1870 het vervenersdorp, centraal gelegen in een weids polderlandschap, ontdekten. Dit gebied werd door die grote schare schilders die volgden dan ook wel “het Land van Gabriël” genoemd. De locatie waar ze elkaar ontmoetten en vaak verbleven, was “Het Rechthuis”, thans restaurant “Jan en Alleman” geheten. De vroegere herberg is gelegen schuin tegenover het oude kerkje in het hart van het dorp.
    Ik bezit een copij van Toon's overlijdens aankondiging in de krant van 7 mei 1966, waarop de volgende personen worden vermeld:
    E.Verplak-Calis (zijn vrouw)
    J.M.W. de Jager-Verplak (zijn dochter)
    G. de Jager (zijn schoonzoon)
    H.A.H.J. Verplak (zijn zoon)
    M. Verplak-Huisstede (zijn schoondochter)
    em kleinkinderen
    Het adres erbij is - 2e Nieuwstraat 22, Hilversum.

    Ik ben in het bezit van een stilleven op doek , welke mij altijd zal herinneren aan mijn Oom - Willem Hendrik Verplak ) verre familie van Toon)- die doorr de Jappen in 1941 onthoofd werd in Balikpappan.

    Ook ben ik in contact geweest met een kleinzoon van Toon, welke naam mij op het moment ontgaan is.

    Ik hoop dit helpt enkele mensen?

    Met hartelijke groet uit Engeland,

    Gerard Lemmens
  • Re: Toon Verplak

    07 december 2020 17:54
    Dag Sonja,

    Ik ben ook in bezit van een van zijn werken. hier wat info.

    Toon Verplak was kunstschilder en steenhouwer, hij schilderde aanvankelijk Hollandse landschappen maar werkte later ook in Frankrijk en Zwitserland.
    Toon Verplak (1901-1966). Verplak wordt gerekend tot de Kortenhoefse school, en schilderde aanvankelijk ook veel werk in deze omgeving waar dit doek een fraai voorbeeld van is. Later vestigde hij zich in Frankrijk.

    Hartelijke groet, Anne Nijenhuis
  • Re: Toon Verplak

    07 december 2020 17:56
    Dag, zie dat het al een oude vraag is maar toch even wat info voor u.

    Toon Verplak was kunstschilder en steenhouwer, hij schilderde aanvankelijk Hollandse landschappen maar werkte later ook in Frankrijk en Zwitserland.
    Toon Verplak (1901-1966). Verplak wordt gerekend tot de Kortenhoefse school, en schilderde aanvankelijk ook veel werk in deze omgeving waar dit doek een fraai voorbeeld van is. Later vestigde hij zich in Frankrijk.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.