Informatie gezocht

informatie over Jan Hermanus Melger Tilmes

Gepost door Hans Valeton 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • informatie over Jan Hermanus Melger Tilmes

    09 mei 2000 22:33
    Een Engelse collega van mij (de heer Paul Cowell) heeft onlangs een nageschilderde gravure gekocht bij een antiquariaat. Het onderwerp betreft de ontmoeting van De Ruyter met Prins Willem de derde en het origineel zou hangen (of gehangen hebben) in het restaurant J.J. Verhoek te Uithoorn waar die historische ontmoeting ook plaatsvond.
    De schilder van het origineel is Jan Hermanus Melger Tilmes (geb. 21-9-1819 te A'dam, overleden 20 april 1870 te A'dam). Deze informatie is afkomstig van antiquariaat Muurhuizen (Ida Kreutzer-Boode en Adelheid Heijnsbroek-Waiboer, antiquairs) te Amersfoort. Meer informatie over de Tilmes was daar echter niet te verkrijgen.
    Mijn beleefde verzoek is of u wellicht meer informatie over de betreffende schilder hebt of wellicht een suggestie kunt doen over waar die informatie elders te vinden is. Ik heb reeds enige search engines op het internet geprobeerd, maar nog zonder succes.
    Bij voorbaat hartelijk dank.
  • antwoord

    11 mei 2000 17:45
    : Een Engelse collega van mij (de heer Paul Cowell) heeft onlangs een nageschilderde gravure gekocht bij een antiquariaat. Het onderwerp betreft de ontmoeting van De Ruyter met Prins Willem de derde en het origineel zou hangen (of gehangen hebben) in het restaurant J.J. Verhoek te Uithoorn waar die historische ontmoeting ook plaatsvond.
    : De schilder van het origineel is Jan Hermanus Melger Tilmes (geb. 21-9-1819 te A'dam, overleden 20 april 1870 te A'dam). Deze informatie is afkomstig van antiquariaat Muurhuizen (Ida Kreutzer-Boode en Adelheid Heijnsbroek-Waiboer, antiquairs) te Amersfoort. Meer informatie over de Tilmes was daar echter niet te verkrijgen.
    : Mijn beleefde verzoek is of u wellicht meer informatie over de betreffende schilder hebt of wellicht een suggestie kunt doen over waar die informatie elders te vinden is. Ik heb reeds enige search engines op het internet geprobeerd, maar nog zonder succes.
    : Bij voorbaat hartelijk dank.
    :
    ----
    ----
    Er zijn 3 schilders Tilmes.
    Johannes Melger 1779-1857
    zijn zoon Jan Hermanus Melger 1819-1870 en diens zoon Jan Hermanus Melcher 1847-1920.
    Deze schilders zijn kleine meesters, en er is heel weinig van hen bekend.
    Prijzen van hun werken liggen niet al te hoog, op de veilingen en bij kunsthandels kom je ze weinig tegen.
    Ik zal nog eens goed zoeken in de boeken.
    Gerrit Heemskerk

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.