Te koop gevraagd / aangeboden

A. van der Bijl

Gepost door mleidelmeijer 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • A. van der Bijl

    02 juni 2011 12:03
    Van mijn oma heb ik twee schilderijen van A. van der Bijl uit 1933 van twee landschappen. Kan iemand mij vertellen wie deze schilder was? Waarschijnlijk zijn deze schilderijen in Nederlands-Indiƫ gekocht, maar dat weet ik niet zeker.
  • Re: A. van der Bijl

    02 juni 2011 15:52
    Zou u een foto kunnen plaatsen van beide schilderijen en een close-up van de signatuur?
  • Re: A. van der Bijl

    02 juni 2011 20:58
    Ik heb foto's gemaakt, het blijkt dus A. v.d. Bijl te zijn en het jaartal wsch. 1938 dit zijn de foto's:
  • Re: A. van der Bijl

    03 juni 2011 11:47
    Beide schilderijen zien er erg vuil uit.
    Zou u ze schoon moeten laten maken?
    Dat is een beslissing waarin ik u geen advies kan geven. Ik vind het best 2 aardige schilderijen voor wat ik er zo,ondanks de vuiligheid, van kan zien. De naam A vd Bijl kom ik in de diverse databases die ik heb geraadpleegd niet tegen. Dat zou er op kunnen duiden dat het het werk is van een amateur of van een schilder die totaal vergeten is (misschien omdat hij in Indie werkte?)
    Of het is het Pseudomien van een schilder omdat dit werk in een andere stijl is dan zijn gangbare werk?

    Ik werp misschien meer vragen op dan antwoorden maar de kwaliteit is pas echt te zien met eigen ogen (niet via een foto) en nog beter als het schoon gemaakt is.
  • Re: A. van der Bijl

    03 juni 2011 12:09
    Hartelijk dank voor de moeite. De schilderijen zijn inderdaad erg vuil, want ik had ze op zolder. Niemand van de familie wilde ze hebben en omdat ze van mijn oma waren, wilde ik ze toch niet weggooien. Ik was gewoon nieuwsgierig want ik had ook al geprobeerd de naam te vinden en omdat er geen resultaten waren, ging ik er een beetje van uit dat het het werk van een amateur betrof. Misschien kan ik via Indische archieven nog informatie achterhalen. Waarschijnlijk zijn de schilderijen als ze schoongemaakt zijn helderder van kleur. Het is niet geheel mijn smaak (daarom lagen ze ook nog op zolder) en ik zal bekijken wat ik er mee ga doen.
  • Re: A. van der Bijl

    03 juni 2011 12:45
    Na een schoonmaak beurt zullen ze er zeker beter uit zien (niet zelf doen hoor!!!)maar ik lees uit uw woorden dat ze niet geheel uw smaak zijn dus dat zal waarschijnlijk niet gaan gebeuren.
    Als u ze maar niet weggooi want daar vind ik ze toch net te leuk voor.
  • Re: A. van der Bijl

    17 maart 2024 13:43
    Ja, ik heb deze schilderijen nog in bezit. Ik ben net verhuisd en heb ze nu voor me.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.