Te koop gevraagd / aangeboden

Appie donkelaar vispoort harderwijk

Gepost door erik 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Appie donkelaar vispoort harderwijk

    03 maart 2005 21:40
    Hallo wie kent deze schilder?
    Heb namelijk twee vispoorten van harderwijk met zijn naam eronder,
    wie kan mij wat meer info geven?

    vriendelijke groet
  • Re: Appie donkelaar vispoort harderwijk

    jan
    26 maart 2005 14:02
    beste

    Donkelaar was in de 50 en 60e jaren een bekende stadsschilder,
    veel van zijn voorstellingen zijn Harderwijkse stadsgezichten.

    Ook heeft hij een aantal bosgezichten gemaakt en middeleeuwse taferelen.

    in de 90e jaren was er een enorme vraag naar vispoortjes, helaas is dit niet meer
    zo.

    Ben benieuwd naar de schilderijen heeft u foto's

    mvg jan
  • Re: Appie donkelaar vispoort harderwijk

    19 april 2005 13:56
    Ik sluit me deels aan bij het vorige bericht.

    Samen met zijn broer waren het echte "broodschilders".
    Het verdiende geld ging dikwijls op aan de drank.

    Ze zijn dan ook "wereldberoemd" in Harderwijk.

    Al met al ben ik toch benieuwd naar foto´s. Wellicht dat je die kunt mailen!

    Groet,
    Marco
    lianne@lycos.nl

  • Re: Appie donkelaar vispoort harderwijk

    14 april 2006 10:54
    Ik heb een schilderij gekregen van mijn schoon moeder in 1952 en ik denk dat het toen al een oud shilderij was aan de belijsting te zien .
    ik zou graag informatie willen hebben wie de schider is of was , het schilderij is
    een stil leven " een open boek met daar achter een brandende kaars daar naast een vaas dat lijkt op een keulse pot met klaprosen daar in ."
    Mijn Schoon Ouders woonden in Harderwijk .
    Bij voorbaat mijn hartelijke dank en mijn
    verontschuldiging dat ik heb een beetje moeite met mijn Nederlands .
    Catharina .
  • Re: Appie donkelaar vispoort harderwijk

    12 november 2006 22:12
    Donkelaar was een echte Harderwijkse schilder, zijn schilderijen (de opbrengsten hiervan) gingen echter niet op aan de drank, hij loste juist zijn drankschulden af met zijn schilderijen die over het algemeen Harderwijkse gezichten uitbeelden.

    Gezien zijn tamelijke grote 'dorst' zijn er grote aantallen van zijn schilderijen in omloop en hebben veel oude 'harderwiekers' er een aan de muur hangen.

    Aangezien ik enige jaren in Harderwijk werkzaam ben geweest zou ik het leuk vinden nog een Donkelaar aan de muur te hebben hangen, dus mocht u voornemens zijn een van de stukken te verkopen dan wil ik bij deze mijn belangstelling kenbaar maken.

    Met vriendelijke groet,

    Marco van den Hoorn
  • Re: Appie donkelaar vispoort harderwijk

    10 februari 2008 14:04
    Hallo allemaal
    Ik ben geboren in de Fraterhuissteeg in Harderwijk boven het atelier van de broers Donkelaar, maw mijn wieg/kinderwagen stond voor hun deur in de zon. Ik zelf heb nog een een schilderij thuis hangen, een botter op de Zuiderzee. Herman, de oudste broer schilderde op verzoek of zomaar uit inspiratie, veel botters,vispoort uit allerlei hoeken, heide met schapen, bomenlaantjes enz enz.
    Appie deed meer de omlijsting van de kunstwerken.
    Het waren broers met een gebruiksaanwijzing op de rug en laten we het maar gewoon zeggen, ze zopen zich helemaal klem. Soms ging Herman wel eens boodschappen halen maar kwam niet terug, Appie ging dan kijken waar hij bleef, ach dat was niet zo moeilijk, tegenover hun altelier was een cafe, van Maanen, en meestal logeerden ze dan daar overdag. Ze woonden op de Hogeweg in een klein huisje en als de werkdag voorbij was fietsten ze achter elkaar naar huis toe in hun zog de hond een krullig soort herder. soms liep Herman naast de fiets dan wist je dat het bezoek aan het cafe was uitgelopen.Later toen Herman was overleden, verhuisde Appie een paar woningen verderop richting boulevard aan de Vijhestraat en had daar een winkeltje. Ik was toen een jaar of 18 en was naar zee gegaan, tijdens verlof periodes moest ik altijd even aanwippen bij Appie en hij was erg belangstellend in wat ik deed. Had altijd wel problemen bij het afscheid nemen want dan drukte hij altijd 5 gulden in je hand, wat ik altijd erg vervelend vond omdat ik daarvoor niet kwam.
    Later is Appie naar een verzorgingstehuis in Nijkerk gegaan en aldaar overleden.
    Einde tijdperk Veluwse/Harderwijkse schilders maar voor de archieven eeuwig genoteerd.
    Ik ben blij dat ik ze gekend heb.


  • Herman Donkelaar Botter Zuiderzee

    10 februari 2008 14:18
    Hier een foto van het schilderij Botter van Herman
    Donkelaar, gemaakt rond 1952/54 denk ik.
  • Re: Appie donkelaar vispoort harderwijk

    28 september 2018 14:09
    In Harderwijk woonde twee ongehuwde broers samen. Gerrit Hermanus Donkelaar (1901 - 1972) en Albert Jan Donkelaar (1904 - 1982).

    Beiden schilderden zij. Herman vooral het vispoortje te Harderwijk en Ab tekende veel
    . Later zorgde de lijstenmakerij van Ab voor het grootste deel van hun inkomen.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.