Discussie

tekening Vincent van Gogh

Gepost door hendrikwoldering 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • tekening Vincent van Gogh

    25 augustus 2008 12:02
    7 februari 2000 Veilinghuis van Zadelhoff Hilversum. onder de hamer komt een tekening van Vincent van Gogh cat nummer 100 met als titel: Een groep Pijnbomen. tekening 25,5 x 32,5 cm Saint Remy 1889. Litt de la Faille afb. 1567 en Hulsker afb. 1828 met brief van Van Gogh Museum dat het werk authentiek wordt verklaard.
    Richtprijs Hfl. 60-90.000,--

    Wanneer men de herkomst(Provenance) van de tekening natrekt zoals beschreven in de brief
    van het van Gogh Museum en in de La Faille dan staat er in de la Faille F1567 A cluster of
    Pine Trees Provenance: Mrs J. van Gogh Bonger Amsterdam V.W. van Gogh Laren . Amsterdam Rijksmuseum Vincent van Gogh Vincent van Gogh Foundation. inv. nr F 1567 Bij navraag bij de Directie van Veilinghuis van Zadelhoff H sum over de herkomst van de tekening werd er gezegd dat de tekening was gevonden in een keukenlaatje in een villa in Laren welke naast die van Ir. V.W. van Gogh stond. Grote vraag is dan ook hoe kan dat??
    Ir V.W. van Gogh heeft de tekening aan het van Gogh Museum geschonken en deze werd destijds
    volledig geregistreerd als bezit van hhet van Gogh Museum. Bij navraag bij het van Gogh Museum te Amsterdam verklaarde de heer Sjraar van Heugten dat de la Faille een fout had gemaakt??
    Je moet het maar geloven ...... ik zou zeggen mijnheer van Heugten moet het maar eens bewijzen
    Wat heeft een volledig beschreven Provenance nog
    voor zin als men eenvoudigweg zegt er is een fout gemaakt zo ken ik er nog wel een paar U ook??
    je verandert gewoon de Provenance zoals het je uitkomt tja wat zal ik er verder nog aan toevoegen

    Wat denkt U waar de tekening vandaan is gekomen??

    ben benieuwd naar uw reacties....


    Er is destijds aangifte gedaan bij de Politie
    in Amsterdam bureau Koininginneweg en die
    doen de zaak af wij mogen er verder niets meer aan doen of uitlatingen over doen..





    6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2008 16:39 door hendrikwoldering.
  • Re: tekening Vincent van Gogh

    10 september 2008 12:27
    Begin september 1941 is er door bliksem-inslag brand geweest in het huis van Ir V.W. van Gogh in Laren. Daar de buren op tijd de brandweer hadden gewaarschuwd hebben ze deze tekening cadeau gehad. Voor deze gebeurtenis had de la Faille de gehele collectie van de familie reeds gefotografeerd en in zijn boek opgenomen als zijnde bezit van de fam. van Gogh wat toen dus nog het geval was , echter na de brand dus niet meer.
    Het van Gogh museum heeft dus inderdaad een fout gemaakt in de provenance beschrijving Het is voormalig bezit fam. van Gogh tot 1941.
  • Re: tekening Vincent van Gogh

    10 september 2008 13:39
    Dan zou ik als ik u was toch echt even de vraag stellen hoe het mogelijk is dat ik spreek over de catalogue raisonnee van J.B. de la Faille
    The Works of Vincent van Gogh his paintings and drawings (Reynal & Company)
    Deze werd tot stand gebracht in 1970!!in samenwerking met het van Gogh Museum . RKD etc
    Als u verhaal zou kloppen dan was er in de tussentijd wel een correctie op geweest denkt U niet?
    en tevens zou Veilinghuis van Zadelhoff dan hiervan vermelding hebben moeten maken aangezien ze dit niet hebben gedaan klopt er iets niet...
    geen nonsens verzinnen!!
    staat erg stom voor een erkende kunsthandel in Fineart



    4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2008 21:54 door hendrikwoldering.
  • Re: tekening Vincent van Gogh

    10 september 2008 14:26
    Wat is nu uw punt en wat beweert u eigenlijk? Dit zijn gewoon de feiten. Ze zijn gewoon vergeten de provenance te veranderen ook in deel III en de ingenieur heeft het ws. over het hoofd gezien of was het vergeten.
    De la Faille III staat vol met fouten.(DLF was overigens al lang reeds overleden in 1970)De makers stonden onder tijdsdruk van de uitgever o.a. ,het is in feite een wanprodukt. Een van de medewerkers van het RKD mevr. van Tellegen heeft hier nog tegen geprotesteert en werd vervolgens prompt uit de redaktie gegooid!
  • Re: tekening Vincent van Gogh

    10 september 2008 15:06
    Als u mijn bericht aandachtig had gelezen had u het wellicht begrepen maar u wilt het niet begrijpen daar kan ik ook niets aan doen!!
    Elke Veilinghouder en zo ook de Kunsthandel roept
    als eerste bij het zien van een aangeboden Kunstwerk WAT IS DE PROVENANCE??
    Dat U net als het van Gogh Museum en het RKD
    gaat lopen roepen dat de la Faille er een potje van heeft gemaakt ja lekker makkelijk hij leeft niet meer en kan zich niet meer verdedigen...
    Kunt u bewijzen hetgeen u stelt? wat roepen
    is niet zo moeilijk mijnheer dat kan ik ook.
    Ik beweer dat deze tekening in de boeken staat
    met een waterdichte Provenance en dat het werk
    in de collectie van het van Gogh Museum thuishoort
    en nergens anders!!

    Dat U de boeken niet gelooft waarin dit is vastgelegd is jammerlijk voor een Kunsthandel
    in Fineart.

    Verder is dit een aanduiding waar de heren deskundigen van het van Gogh Museum zich mee
    bezighouden... en dit fijne gezelschap moet
    Uitspraken doen over Kunstwerken van Vincent van Gogh...

    De Sprookjestijd is voorbij mijnheeer de Kunsthandelaar mensen worden vanzelf wakker!!

    Zou leuk zij om de eigenaar van de villa die in Laren het werk heeft aangeboden op
    de veiling bij van Zadelhoff even te achterhalen en naar de waarheid te informeren...
    wie weet zit ie in de Raad van Bestuur van het
    VGM...
    ziet U ik kan ook wel wat roepen!




    3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/09/2008 21:22 door hendrikwoldering.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.