Discussie

netart in museaal nederland

Gepost door barbara 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • netart in museaal nederland

    19 december 2000 13:12
    tot op heden wordt er door musea weinig of geen aandacht besteed aan netart en computerkunst waarschijnlijk omdat ze nog niet zijn aangepast aan deze nieuwe vorm van kunst. Hoort deze vorm van kunst eigenlijk wel thuis in een museum of nieuwe kunstvorm , nieuwe tentoonstellingsvorm? Hoe zit het met digitale conservatie wat moet er wel bewaard worden en wat niet hoe bepaal je dat en in welke vorm giet je het hoe houdt je toegankelijk voor de komende generaties......
  • Re: netart in museaal nederland

    27 december 2000 14:07
    ik geloof niet dat bestaande musea zich moeten gaan bezich houden met het verzamelen van digitale kunst het internet is een erg toegankelijk medium voor veel mensen toegankelijker dan musea het moet bestaan net als graffitie iedereen kan er tegenaan lopen in de openbare ruimte soms mooi soms lelijk
    Toch is het internet ook ontoegankelijk immers als je niet weet waar je moet zijn en wat er te beleven is zul je het ook niet zo snel tegenkomen mischien dat hier een mogelijkheid voor musea ligt. Een service ontwikkelen die adressen verzameld op die manier fungeert het museum als een soort rondleider.
  • Re: netart in museaal nederland

    barbara
    05 januari 2001 16:04
    interessant concept musea als bakens op het internet voor digitale kunst. het blijft echter een feit dat het internet een vergankelijk medium is websites verhuizen, verdwijnen. digitale kunst maakt naar mijn mening ook deel uit van ons culturele erfgoed en willen we dat dit culturele erfgoed in de toekomst ook toeganklijk blijft voor toekomstige situaties, dan zal er een instantie moeten zijn die bepaald wat interessant is om te bewaren en te archiveren, aangezien musea een jarenlange ervaring hiermee hebben lijken zij mij de aangewezen instantie. je haalt als voorbeeld graffiti aan maar is het niet zonde dat van de graffiti van de jaren 80 niets meer over is dan wat foto's en videobeelden. het lijkt mij geweldig als er een stuk muur bewaard zou zijn wat vervolgens tentoongeteld wordt in een museum of beter nog in de originele context, de stad zelf zonde dat er toen niemand heeft gezegd dit is zo uniek dit moeten we bewaren.. ik vrees dat digitale kunst hetzelfde lot beschoren zal zijn. bovendien vind ik het internet helemaal niet zo toegankelijk niet iedereen heeft een internetaansluiting wat betekent dat een groot deel van de mensheid niet in aanraking zal komen met deze kunstvorm
    netart voor de elite??

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.