Informatie gezocht

schilder "jozef van lerius"

Gepost door erna andries 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • schilder "jozef van lerius"

    21 november 2004 12:53
    Dag beste allemaal,
    Ik heb op 15/10 al een oproep gelanceerd mete de vraag of er iemand meer inlichtingen of tips had over bovengenoemde schrijver. TOT HIERTOE nog geen reacties. Please is er nu echt niemand die hierover iets kan vertellen. Het zou me groot pleziert doen want ik wil mijn vader ermee verrassen!
  • Re: schilder "jozef van lerius"

    09 februari 2005 17:56
    Mijn moeder noemt van Lerius en is samen met haar zussen de laatste die de naam draagt. Vandaar dat we 't een en 't ander weten. Maar ik weet niet welke info u zou willen hebben . De Van Leriusstraat in Antwerpen bij het stadpark is naar hem genoemd . Zijn bijnaam was " de Stek " .erna andries schreef:

    > Dag beste allemaal,
    > Ik heb op 15/10 al een oproep gelanceerd mete de vraag of er
    > iemand meer inlichtingen of tips had over bovengenoemde
    > schrijver. TOT HIERTOE nog geen reacties. Please is er nu echt
    > niemand die hierover iets kan vertellen. Het zou me groot
    > pleziert doen want ik wil mijn vader ermee verrassen!

  • Re: schilder "jozef van lerius"

    12 februari 2005 11:31
    Ja sorry hoor een schilder natuurlijk. Ik ben alvast blij met uw reactie. Het zit nl zo dat mijn vader een schilderjiu bezit van Jozef Van Lerius en hij graag zou willen weten waar en hoe deze schilder geleefd heeft en/of er over het schilderij dat hij bezit enige info kan opgezocht worden. Dus maw alle info over deze schilder is welkom.

    Alvast bedankt
    Erna
  • Re: schilder "jozef van lerius"

    02 februari 2006 10:27
    JOZEF VAN LERIUS - laan
    Jozef Van Lerius was een groot schilder en tekenkunstenaar , waarvan wij de waarde te weinig beseffen. Hij zag hier te Boom het levenslicht op 23 december 1823. Op zeer jonge leeftijd (1838-39) was hij reeds als tekenaar op de Brusselse Academie. Het daaropvolgende jaar bekwaamde hij zich verder in de schilderkunst te Antwerpen.
    Zijn werken hadden voor een jonge man een sterk opvoedende inhoud, zoals zijn schilderij "De Lezing", dat twee meisjes voorstelt, waarvan de ene leest en de andere luistert. Zijn schilderij "Adam en Eva" (1848) werd zeer gewaardeerd. In 1852 kocht koningin Victoria van England het schilderij "De Familie", dat een jong echtpaar voorstelt met een kindje. Het is nu nog altijd te bewonderen aan de muren van het Windsor-paleis! In 1857 kocht de hertog van Saksen-Coburg-Gotha een meervoudige samenstelling van hem. Andere schilderijen van Van Lerius vonden hun weg naar San Francisco en St.-Petersburg (een "Episode" uit het leven van Jeanne d'Arc) .
    In 1854 werd Van Lerius benoemd tot leraar in de basisvorming van het schilderen. In 1875 deden zich de eerste tekenen van hersenvliesontsteking voor bij de meester, waardoor een kunstenaar verloren ging. Heel kunstminnend Vlaanderen was met het ongelukkig lot van de meester-schilder begaan. Hij genoot immers in alle standen van de samenleving een enorme hoge achting als mens en kunstenaar. Van Lerius overleed op 29 februari 1876 op 53-jarige leeftijd te Mechelen, waar hij behandeld werd. Daar hij in 1861 het ridderkruis in de Leopoldsorde had gekregen, werd hij met nationale eer begraven op de begraafplaats van het Antwerpse Kiel. Ook de gemeente Boom bracht een eerbetoon aan deze kunstschilder: als blijvend aandenken noemde ze een straat naar zijn naam.
  • Re: schilder "jozef van lerius"

    17 maart 2008 22:30
    beste,
    ik schrijf een scriptie over Jozef Van Lerius en ben dus op zoek naar werken van zijn hand en alle mogeljke informatie over hem

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.