Informatie gezocht

Onbekende schets

Gepost door m.vijselaar 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Onbekende schets

    14 december 2009 12:27
    Ik ben in het bezit van een tekening,schildering van +/-20x30 cm.
    Hij is twee maal gemerkt met letters, 1x T.L. en 1x V.H. of V.R.
    Is er iemand die meer weet over dit werk?
  • Re: Onbekende schets

    15 december 2009 11:57
    Initialen op zo'n mooie contrareformatorische pentekening uit de Zuidelijke Nederlanden van de 17e eeuw hoeven niet per se op de kunstenaar zelf betrekking te hebben. Ze kunnen naar de "inventor" verwijzen, de maker van een schilderij waarnaar de schets is gemaakt; het kunnen de voorletters van de verzamelaar zijn uit wiens collectie het blad stamt etc. Bij de initialen V.H. denk ik aan Samuel Van Hoogstraten, maar die letters lijken niet in het handschrift van de tekenaar toegevoegd. Waar staan die andere initialen T.L.? Kunt u daarvan nog een foto bijplaatsen?
  • Re: Onbekende schets

    15 december 2009 12:29
    Geachte Hart, dank voor de reactie.
    De innitialen T.L. staan onderaan op foto 3.
    Het zijn geen van allen handschriftletters maar drukletters diep ingezet met licht relief.
    Extra info; de tekening staat op oud papier wat op zijn beurt is verlijmd op ander papier.
    De tekening heeft mij altijd geitrigeerd omdat het met zo'n ervaren en mooie hand opgezet is.
    groet Mike
  • Re: Onbekende schets

    15 december 2009 12:38
    In dat geval is T.L. vermoedelijk een verzamelaarsmerk dat in de Lugt opgezocht kan worden: Frits Lugt, Les marques de collections de dessins et d’estampes.
  • Re: Onbekende schets

    15 december 2009 12:52
    Waarschijnlijk zien we op deze religieuze voorstelling niet de gebruikelijke heilige als voorbeeld voor onze levenswandel, maar het typisch Nederlandse thema van de gepijnigde menselijke ziel die door God, Christus en Maria naar de hemelen gelokt wordt en door de duivel naar de hel.
  • Re: Onbekende schets

    15 december 2009 14:18
    Ik weet dat het moeilijk toe te wijzen valt, maar het heeft mij eerder doen denken aan werk van C. de Crayer. Kunt u zich hier in vinden, of is het volslagen onzin.
  • Re: Onbekende schets

    16 december 2009 10:48
    Nee, dat is geenszins onzin. Maar van deze kunstenaar komen de laatste jaren geen tekeningen op op de markt, zodat ik zijn stijl alleen van de schilderijen ken. Qua thema's en compositie zou hij zeker in aanmerking komen.
  • Re: Onbekende schets

    18 december 2009 09:39
    Geachte Hart, dank voor de informatie.
    De drie bijgevoegde tekeningen zijn van de Crayer,
    uit het museum voor Schone kunsten te Gent, verder hangt daar ook nog een schilderij met als thema de lactatie van de heilige Bernardus.
    Het is allemaal erg gevoels matig, maar weet U misschien iemand die er eens naar zou kunnen kijken? Van de musea krijg ik namelijk niet erg veel medewerking.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.