Informatie gezocht

Betrouwbaarheid online galerie

Gepost door Ndoc 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Betrouwbaarheid online galerie

    24 november 2010 22:14
    Beste allen,
    Ik ben een leek op het gebied van kunst, maar ben nu als soort relatie-geschenk op zoek naar een kunstwerk. Op een website van een grote Franse galerie (Place-des-Arts.com) kwam ik afdruk van een houtsnede tegen van Salvador Dali, met de volgende specificaties:

    ----------------------------------------------
    Woodcut
    Signed in the plate
    papersize : 13x10 in (33x26 cm)
    imagesize : 10x7 in (25x18 cm)

    Issue : 6000 copies
    Year : 1960

    One of the 100 plates For Divine Comedie - Catalogue raisonné Michler & Löpsinger Réf. 1073
    -----------------------------------------------

    De site ziet er professioneel uit, maar ja, wat zegt dat? Ik kan nergens een keurmerk of branche-organisatie vinden waarbij ze aangesloten zijn. De prijs die ze voor het werk vragen is e200,-. Heeft iemand enig idee of dit betrouwbaar zakendoen is of dat het toch waarschijnlijk een nep-herdruk betreft? Of hoe ik hier achter zou kunnen komen? Wat kosten dergelijke Dali-afdrukken (oplage 6000) normaal ongeveer?
    Alvast dank voor de moeite!
  • Re: Betrouwbaarheid online galerie

    25 november 2010 10:50
    de prijs is aan de lage kant.
    kenmerken voor salvador dali zijn,dat ze genummerd
    zijn.
    er zijn galeries waar u vertrouwd in kunt kopen.
  • Re: Betrouwbaarheid online galerie

    25 november 2010 12:08
    Dali was niet vies van een beetje geld verdienen.

    Hij heeft tijdens zijn leven duizenden en duizenden lege witte vellen staan signeren voor galeriehouders tegen een vast tarief. Die hebben daar dan later naar believen van alles en nog wat van Dali in heel grote oplages op gedrukt. Dit is vaak gebeurd na zijn overlijden.

    Als u zegt dat dit werk in de druk gesigneerd is dan is al helemaal niet te achterhalen of het een druk is waar Dali opdracht voor heeft gegeven, en dat is zeker van invloed op de commerciële waarde. Maar neem u van mij aan dat dit voor 200euro zeker niet het geval is.

    Met andere woorden, u koopt een druk die niet tijdens het leven van Dali is gemaakt en die niet met de hand is gesigneerd en daarom een commerciële waarde vertegenwoordigd van 200euro.

    Artistieke waarde kunnen wij niet voor u bepalen dat zal u zelf moeten doen.
  • Re: Betrouwbaarheid online galerie

    25 november 2010 20:47
    Een toevoeging nog: er zijn dus 600.000 van deze afdrukken voor Dali’s Divina Comedia in omloop. Die dingen zijn door de enorme oplage van 6000 per voorstelling ook werkelijk niet meer dan die paar honderd euro waard. Wie zou er nou duizenden neertellen voor een ding dat je in elke nieuwbouwwijk boven de bankstellen kunt tegenkomen? Door deze industrie is de grens tussen echt en vals volkomen vervaagd en niet eens interessant meer. Maar voor een ets van dali uit 1947 is pas in New York nog 20.000 dollar betaald. Kijk, dan loont het om een vervalser aan het werk te zetten. Dat gebeurt dus ook.

    De hele wereld weet dat Dali's grafiek stinkt. Zoiets geef je toch niet als relatiegeschenk? Bovendien: dit zijn geen plaatjes die je spontaan mooi of lelijk kunt vinden. Het zijn illustraties. Als je de inhoud van Dantes epos niet kent, heeft het geen zin zo’n voorstelling in je kamer te hangen. En om iemand nou een cadeau te geven dat hij niet begrijpt….
  • Re: Betrouwbaarheid online galerie

    28 november 2010 00:35
    taxateurderkunsten Schreef:
    -------------------------------------------------------

    > er zijn galeries waar u vertrouwd in kunt
    > kopen.
    >
    Dank voor de reactie! Mijn probleem is: waar vind ik die/hoe herken ik die???


  • Re: Betrouwbaarheid online galerie

    28 november 2010 10:05
    informatie salvador dali.

    er zijn regelmatig veilingen van werken van dali
    in totaal recente 4.624 werken
    op 13 juli 2010 is er een set litho's geveild uit
    1968
    editie 172/250 voor 28.623 euro.

    er is een expert op het gebied van dali
    dr.bernard ewell.

    waar u werken kunt kopen van hem
    gilden's art gallery london.

    er zijn veel vervalsingen in omloop
    laat u goed voorlichten.
    goedkoop is duurkoop.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.