Informatie gezocht

Wim Bosma

Gepost door L. Dekker 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Wim Bosma

    03 juni 2001 22:23
    wie kent de schilder wim bosma geboorte jaar 1902.
    Ik heb een schilderij van hem genaamd Jazz.
    wat ik wel weet is dat deze man in amsterdam gewoond heeft.
    Heeft hij nog meer schilderijen gemaakt en zo ja waar.
  • Re: Wim Bosma

    11 augustus 2001 23:30
    Geachte mevrouw/meneer,

    De schilder die u bedoelt heeft inderdaad veel meer schilderijen gemaakt. Hij is geboren in 1902 en gestorven in 1985. Het grootste deel van zijn leven heeft hij in Amsterdam gewoond en hij was kunstschilder van beroep. Een aantal musea, waaronder het Stedelijk Museum in Amsterdam hebben schilderijen van hem in hun bezit. Een aantal jaren geleden maakte zijn werk onderdeel uit van de overzichtstentoonstelling "magie en zakelijkheid", realistische schilderkunst in Nederland 1925-1945, in (meen ik) het Gemeentemuseum in Arnhem. Naar aanleiding van deze tentoonstelling is ook een boek verschenen (gelijknamige titel), waarin een hoofstuk over hem is opgenomen. Als u daar belangstelling voor heeft wil ik wel een kopie van dit hoofdstuk naar u opsturen.

    Zijn schilderijen hebben vaak schepen en havens tot onderwerp. Daarnaast heeft hij veel schilderijen gemaakt van Afrikaanse vrouwen. Hij was een groot liefhebber van jazz-muziek. Het kan dus heel goed zijn dat u een schilderij met deze naam bezit. Zelf heb ik ook een aantal schilderijen van hem.

    Ik hoop dat u iets aan deze informatie heeft,

    met vriendelijke groet,

    Annemieke Bosma
  • Re: Wim Bosma

    19 september 2001 22:27
    ben in het bezit van een olieverf schilderij op zachtboord, van de haven van rotterdam, deze is door hem geschonken in 1938 aan het fonds kunst in nood.Weet iemand iets over kunst in nood?
  • Re: Wim Bosma

    01 december 2011 12:50
    Ik heb een havengezicht van de schilder bosma
    een beetje donker schilderij .
    gemaakt in 1930.


Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.