Informatie gezocht

Wie kan iets vertellen over deze signatuur van Hendrik Spilman?

Gepost door bvveen 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Wie kan iets vertellen over deze signatuur van Hendrik Spilman?

    13 december 2009 13:51
    Op een kleine ets staat deze signatuur. Ik heb nog niet kunnen achterhalen wanneer en waarom hij deze heeft gebruikt. Volgens mij signeerde Spilman zijn werken met H.S.f.

    Kan iemand mij iets meer hierover vertellen?

  • Re: Wie kan iets vertellen over deze signatuur van Hendrik Spilman?

    13 december 2009 20:08
    Daar valt niet veel meer over te vertellen dan je al weet. Je hebt gelijk: vaak staat er H.S.f. onder, vooral onder de talloze afbeeldingen van kastelen die hij naar tekeningen van anderen uitvoerde. Achter de naam van de tekenaar staat dan del.= delineavit= heeft getekend. Als hij zijn naam voluit toevoegde (signeren is eigenlijk iets anders), was dat waarschijnlijk op verzoek van de uitgever/drukker. Maar in dit geval zou je kunnen vermoeden dat er een zekere trots achter zit, want hij heeft deze voorstelling niet alleen in koper gegraveerd (het is geen ets maar een gravure), hij heeft hem ook zelf ontworpen: inv. et fecit=invenit et fecit= heeft verzonnen en gemaakt.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/12/2009 20:08 door Hart.
  • Re: Wie kan iets vertellen over deze signatuur van Hendrik Spilman?

    13 december 2009 21:53
    dank voor de info.

    Kun je stellen dat dit dan een werk is dat niet in opdracht is gemaakt, maar dat het een eigen kunstzinnige uiting is? Zijn er werken die als referentie kunnen dienen ivm datering?
  • Re: Wie kan iets vertellen over deze signatuur van Hendrik Spilman?

    13 december 2009 22:59
    Sorry, maar over een gravure die ik niet zie kan ik echt niets zinnigs zeggen.
  • Re: Wie kan iets vertellen over deze signatuur van Hendrik Spilman?

    14 december 2009 09:36
    Dank, ik zou toch ook graag beeldmateriaal vinden wat, net als deze, niet in opdracht is gemaakt.





Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.