Informatie gezocht

Zelfportret Karel Klinkenberg ?

Gepost door Marcin 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Zelfportret Karel Klinkenberg ?

    20 mei 2011 16:22
    Kocht recent op een veiling dit zelfportret,
    toegeschreven aan Karel Klinkenberg (1852-1924).
    De informatie die ik van de veiling kreeg was dat het schilderij familiebezit was uit een ,,aanzienlijke''inboedel.Op de achterkant getypt briefje met tekst:
    ,,De kunstschilder KLINKENBERG op 19 jarige leeftijd. Zelfportret.(zie foto)
    Wil de leden van dit forum graag vragen of iemand iets weet over dit zelfportret,
    of mij de weg kan wijzen naar bijv. correspondentie van kunstenaars waarin dit zelfportret aan de orde komt, biografie of levensbeschrijving, afbeeldingen van Karel Klinkenberg op jongere leeftijd.
    Op 9 en 10 december 1924 werd in de Pulchri Studio in Den Haag de artistieke nalatenschap van Karel Klinkenberg geveild. Waar zou ik de lijst van de 269 kavels kunnen vinden ?
    Het is natuurlijk toegeschreven, dus misschien wel, misschien niet. zo niet, geeft niks, want ik vind het een toch prachtig 19de eeuws portret.
    Maar het is leuk en spannend om het uit te zoeken.
    Op termijn laat ik het schoonmaken, en zal dan een foto plaatsen op dit forum.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/04/2012 16:27 door Marcin.
  • Re: Zelfportret Karel Klinkenberg ?

    30 januari 2015 05:52
    Ik las met grote belangstelling dit bericht. Ik kocht deze week een oud klein werk van Klinkenberg en post er, wat ik van de man vind, op mijn blog leenenhans.blogspot alles over. Nu zou ik wel ook zijn zelfportret willen erop zetten. Wilt U mij eens een foto opsturen aub? Dank bij voorbaat
  • Re: Zelfportret Karel Klinkenberg ?

    02 februari 2015 13:10
    Wat leuk dat u reageert op deze posting uit 2011. Had er verder nauwelijks meer aan gedacht en lees nu dat ik had beloofd er later op terug te komen. Heb het portret inmiddels op laten knappen en van een nieuwe lijst laten voorzien. Ben ook een stukje verder met de research. Ga meteen een goede foto maken ook voor uw blog en kom hier later vandaag op terug.
  • Re: Zelfportret Karel Klinkenberg ?

    02 februari 2015 13:26
    Yes! Kijk er naar uit.
    Inmiddels heb ik naar Venduehuis een mail gestuurd met de foto van mijn werk. Zij zeggen dat het geen origineel werk is. Ik betwijfel het zeer omdat het
    1) op Mahoniehout is geschilderd (zie bijlage), iets wat in de 20e eeuw vrijwel niet meer gedaan werd, wat bewijst dat het oud is.
    2) het correcte signatuur heeft. Klinkenberg was voor de eeuwwisseling niet zo beroemd dat men hem al zou gaan namaken
    3) alle elementen in het schilderij wijzen in de richting die hij nadien zou inslaan.
    Volgens mij heeft hij dat werkje ter plaatse geschilderd, op zo'n ezel en neit in zijn atelier.
  • Re: Zelfportret Karel Klinkenberg ?

    02 februari 2015 15:56
    Drie foto's, de eerste zojuist gemaakt, de tweede is de situatie in 2011, de derde een collage met foto's van Klinkenberg, de eerste foto uit deze collage is gedateerd ca.1890 en de laatste 1910. Het portret is niet gesigneerd, heb alleen de info van de veiling en dat getypte briefje, maar zou zo zeggen dat dat het portret toch wel wat op die foto uit 1890 lijkt.
    Klinkenberg was in 1871 19 jaar en dat was ook zijn laatste jaar bij zijn leermeester Christoffel Bisschop. In 1872 ging hij naar de Haagse Academie voor Beeldende Kunst.
    Heb de veilingcatalogus van zijn nalatenschap uit 1924 inmiddels bekeken, maar daar stond dit portret niet bij. Nu ga ik er vanuit dat het pas zeker is dat dit een Klinkenberg is als ik er zelf had bijgestaan toen het door hem werd geschilderd. Nu in 2015 is het een optelsom van aanwijzigingen. Maar voorlopig ben ik al blij met die foto uit 1890. Hoe verder ? Uit Klinkenberg's biografie van Willem Laanstra (een prachtboek en in de bibliotheek beschikbaar) las ik de namen van zijn vrienden, Louis Apol, Martinus Boks. Willem Steelink jr, H.J. van der Weele. Tot slot een vraag aan de bezoekers van dit forum, is er correspondentie of dagboeken van deze vrienden en ook van Christoffel Bisschop bewaard gebleven, waar misschien een verwijzing naar dit portret in is te vinden?
  • Re: Zelfportret Karel Klinkenberg ?

    02 februari 2015 16:36
    Laat u niet ontmoedigen, lees regelmatig van kunstwerken die boven water komen die eerder door veilingexperts ter zijde zijn geschoven.
    Heb zojuist een wat scherpere foto gemaakt van de achterkant om het hout beter zichtbaar te maken.
    Vergat zojuist nog dit. Kan mij voorstellen dat leerlingen ook als model poseerden op het werk van hun leermeester. Kwam op de werken van Christoffel Bisschop meermalen een jongeman tegen die toch ook wel wat op de jongeman op het portret lijkt. Het meest nog in dit werk:
    [fy.wikipedia.org]
    Helaas heeft Bisschop zijn werk nooit gedateerd.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2015 12:43 door Marcin.
  • Re: Zelfportret Karel Klinkenberg ?

    23 februari 2015 13:50
    Ik heb goed nieuws ontvangen van een team van experts. Volgens hen is het een echte Klinkenberg. Nu is het nog zoeken naar de plaats waar het geschilderd zou zijn.
  • Re: Zelfportret Karel Klinkenberg ?

    26 februari 2015 19:49
    Dank voor uw reactie.
    Veel wijst naar Den Haag.
    Klinkenberg bezocht daar op jeugdige leeftijd de Tekenacademie.
    Ging er in 1866 bij Christoffel Bisschop in de leer en bezocht van 1872 tot 1875 de Haagse Academie voor Beeldende kunst.
    Heb het werk ook bij het Venduhuis in Den Haag gekocht.
    Schreef eerder dat 1871 het laatste leerjaar was bij Bisschop,
    heb dat nog eens nagekeken in biografie en andere info en ben nu wat voorzichtiger.
    Ben wel zeker over het beginjaar 1866, maar nog niet over het laatste jaar 1871.
    Daar kan dus nog iets tussen zitten.
  • Re: Zelfportret Karel Klinkenberg ?

    26 februari 2015 20:00
    Mijn laatste reactie sluit niet echt aan bij uw bericht, ik ging wat te snel. sorry.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.