Informatie gezocht

reproductie Theodore Gerard, meer informatie gezocht

Gepost door markdevos 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • reproductie Theodore Gerard, meer informatie gezocht

    26 maart 2017 09:45
    Onlangs heb ik een schilderijtje (The Letter) gekocht gesigneerd met Theodore Gerard (op rommelmarkt, dus niet teveel betaald). Doek en raamwerk is oud en m.i. 19/20ste eeuw. Een expert heeft aan de hand van foto's geconcludeerd dat het een prent is. Naspeuring op internet leert dat er idd veel kopieen van Theodore Gerard in omloop zijn. Ik ben nieuwsgierig naar de werkwijze en achtergrond van dergelijke kopieen. Hoe oud zou dit schilderijtje echt zijn? Hoe is het gemaakt? Misschien dat jullie hier meer informatie over hebben?

    mvg
    Mark
  • Re: reproductie Theodore Gerard, meer informatie gezocht

    26 maart 2017 11:28
    Het is een 19e eeuwse oleografie, ook oleo genoemd: een op doek geplakt papieren plaatje dat vervolgens gevernist is. Meestal werd een zorgvuldig op lithosteen nagekopieerd schilderij gebruikt. Daarvan werden een groot aantal afdrukken gemaakt die vervolgens tot 'olieverfschilderijen' werden omgekat. Sommige kom je steeds weer tegen, zoals deze Van Borselen die elk jaar wel een keer op veilingen als echt verkocht wordt:
    [www.artnet.com]

    Het procédé is heel profijtelijk en wordt nog steeds toegepast. Je leert ze door ervaring in een oogopslag herkennen. Vooral aan de achterkant: de gebruikte opgedroogde lijm trekt daar vaak een spiraalvorm in het doek. En anders zie je wel met een vergrootglas spikkels en lijnen die geen mens met een penseel zou kunnen maken. Zet de loupe maar eens op de signatuur. Dan zie je geen doorlopende lijn, maar een vage, spikkelige structuur.
  • Re: reproductie Theodore Gerard, meer informatie gezocht

    26 maart 2017 12:12
    Dag Hart,

    Bedankt voor deze duidelijke toelichting! Met name de tips om ze te herkennen zijn handig. Hier heb ik zeker wat aan.

    Hartelijke groet,
    Mark

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.