Informatie gezocht

1 Schilderijtje, meerdere vragen.

Gepost door Frankdeneerste 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • 1 Schilderijtje, meerdere vragen.

    05 september 2019 10:51
    Aan allen van goede wil en kennis,
    Feiten :Het betreft een klein schilderijtje, olie op paneel (eik, 19.5×24,8), voorstellend 2 mannen aan een tafeltje, de ene rookt een pijp, de andere leest een brief voor.
    Het is gesigneerd Dorcy . Het is gecraqueleerd. In de achterkant is een soort stempel (ponsoen?) geslagen (rechts onder de sticker. ..)
    Mijn vragen : - krekdezelfde handtekening Dorcy heb ik teruggevonden via het Internet op schilderijen van een zekere Pierre Joseph Dedreux Dorcy. (1789-1874)Ter vergelijking voeg ik een link naar een ander schilderij van hem toe. [en.wahooart.com]
    Het rare is dat deze PJ Dedreux Dorcy toch wel andere onderwerpen schilderde en ook een andere stijl had. Kan dit dan toch van hem zijn ? Een vroegere periode of zo ?
    - het woord ponsoen leerde ik pas onlangs kennen, het is blijkbaar het merkteken van de paneelmaker. Kan er nog teruggevonden worden wie dit was ?
    - het gezicht van de pijproker kwam me bekend voor, hij staat wel eens afgebeeld op schilderijen van Jan Steen. Kan dit schilderijtje door die Dorcy gecopieerd zijn ?
    Ik weet dat het maar een hele geringe waarde heeft, en dat interesseert me eigenlijk ook niet. Ik ben gewoon heel nieuwsgierig.
    Alvast hartelijk dank.
  • Re: 1 Schilderijtje, meerdere vragen.

    06 september 2019 13:20
    Best mogelijk dat je toch goed zit met deze Dedreux Dorcy, al is hij meer van de kindvrouwtjes met blote borstjes.

    Het naschilderen van Vlaamse en Hollandse genrescènes nam een grote vlucht in Frankrijk, tot ver in de 19e eeuw. Kopiëren van oude meesters was onderdeel van de academische opleiding, ook in Nederland, en het bracht brood op de plank. Maar dit is een heel knap schilderijtje van een goed kunstenaar. Hij laat een karikatuur met een mooie kop contrasteren. Ik vind de signatuur inderdaad overtuigend (want oud en exact dezelfde), maar vooral komen de kleuren (het onhollandse blauw en rood) en de handen wel met die bij Dedreux Dorcy overeen. Wat dan weer onverklaarbaar wordt, is dat mooie oeroude paneelmerk 'bd'. Die ken ik alleen bij 17e eeuwers. De studie ervan is nog maar net begonnen*. Ook die merken werden later vervalst, maar heel grof en deze lijkt authentiek. Heeft Dorcy op een oud paneel geschilderd? Dat zou je haast denken, want ook het hout lijkt veel ouder dan midden 19e eeuws. Kortom: iets om eens meer naar de RKD te gaan.

    [tinyurl.com]

    * [jordaensvandyck.org]
  • Re: 1 Schilderijtje, meerdere vragen.

    06 september 2019 22:13
    Hart, mevrouw , mijnheer,
    Alweer mijn hartelijke dank voor je hulp. Bij mij is het allemaal maar giswerk en ik vind het natuurlijk leuk als iemand meedenkt over de mogelijkheden en nog meer info naar voor brengt. Over de handtekening was ik na uren zoeken dan toch al redelijk zeker. (Uuuurenn, met vergrootglas en foto's vergroten, en en en...)
    In het eerste bericht haalde ik aan dat de man met pijp me bekend voorkomt, en hij doet me denken aan een figuur van J. Steen. Ik heb hier een copie van "doktersbezoek" van J.Steen hangen en het is van daar dat die man me opviel...
    De gelijkenis is treffend.
    Heb je weet of Steen zulk een tafereel schilderde?
    Je zei dat studie van paneelmerken nog maar pas begonnen is, wie is daar dan mee bezig ? Is dat dan ook het RKD?
    Dank U.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.