Informatie gezocht

Klein chinees schaaltje

Gepost door Pollewop 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Klein chinees schaaltje

    29 januari 2020 14:22
    Hallo,

    Wie kan mij meer vertellen over dit piepkleine schaaltje..?

    Ik heb er nog een aantal waar geen merktekens onder staan, maar wel oud zijn.

    De bomen zijn teveel in het bos van de Chinezen tekens!

    Gr, Pol
  • Re: Klein chinees schaaltje

    04 februari 2020 10:51
    Hallo,

    Ik zie geen Chinese karakters en van de kennis die ik heb over Chinese kunst en porselein, ziet het er niet uit als van China - dan wel met China geassocieerde landen.
    Dit lijkt meer op een Westers schaaltje welke door de Chinese cultuur geïnspireerd is.

    Wellicht handig dat je je zoektocht wat uitbreidt.

    Groet, Lara
  • Re: Klein chinees schaaltje

    05 februari 2020 12:13
    Dank je wel Lara! Kan ik het met een gerust hart wegdoen... :)
  • Re: Klein chinees schaaltje

    05 februari 2020 13:23
    Ik denk toch dat dit kopje Chinees is. Allereerst is de vorm van dit theekopje met de kleine afmeting en zonder oortje typisch Chinees. De vogel afgebeeld is een Feniks en die wordt veel afgebeeld op Chinees porselein. Dat het kopje niet is gemarkeerd met karakters is niet ongebruikelijk want Chinees porselein is een periode veel voorzien van een symbool ipv karakters.
  • Re: Klein chinees schaaltje

    05 februari 2020 19:40
    De vogel aan de binnenkant is een kraanvogel. (Oost-aziatisch)
  • Re: Klein chinees schaaltje

    06 februari 2020 08:32
    Lijkt mij massa goed van rond 1900 inderdaad china of uit Hilversum welke
    als reclame toen der tijd in Theekisten werd gedaan als reclame stimulator..
    Mogelijk vinger was bakjes..
    En Hoe blauwer hoe ouwer...toch...
  • Re: Klein chinees schaaltje

    06 februari 2020 09:28
    Deze verklaring lijkt mij logisch. Ik sluit mij hierbij aan.

    In de vroegere dynasties van voormalige China - gebruikte ze inderdaad tekens - dat waren de voorgangers van de huidige traditionele karakters. Dat zie ik geen enkele wijze terug.
    Bovendien ben ik bekend met kunst uit die dynasties, en zie geen enkele element terug wat authentiek Chinees zou moeten zijn.
    Wat betreft de kraanvogel en de feniks; deze worden veel fijner getekend tot wel de latere qing dynasty.
    Dus het lijkt mij absoluut geen Chinees, maar westers beïnvloedt door Chinese elementen.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2020 09:34 door Lara_C_445.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.