Informatie gezocht

Lievens

Gepost door zweep1 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Lievens

    11 januari 2011 10:48
    Wie kan mij vertellen of J. Lievens ook landschapschilderijen geschilderd heeft en of die in omloop zijn.
    Of zou het een vervalsing kunnen zijn.
    Kortom mijn vraag is J. Lievens landschapschilder????

  • Re: Lievens

    11 januari 2011 12:40
    Ja. Niet zo veel, maar wel een aantal. De National Gallery heeft een mooie, Boijmans vB een lelijke. Hij heeft landschappen met bossen, rivieren, boerderijen, kerken en figuren gemaakt. Alle soorten dus. En ze zijn ook in omloop, dwz ze worden af en toe op veilingen verkocht. En zijn vele landschapstekeningen doen vermoeden dat er meer schilderijen geweest zijn. Maar er worden veel meer landschappen "in de stijl van", "naar", "toegeschreven aan" en "omgeving Jan Lievens" aangeboden.
  • Re: Lievens

    11 januari 2011 20:46
    Bedankt voor uw reactie.Hebt u ook enig idee wat zulke schilderijen van Lievens opbrengen??
    Het is een landschapje op linnen en onderin staat een handtekening met J. Lievens.
    Waar kan ik een originele signatuur van Lievens vinden??

    vr. groet Ineke
  • Re: Lievens

    12 januari 2011 13:24
    Het heeft geen zin als leek zelf de naam op je schilderij met een gedocumenteerde signatuur van Lievens te vergelijken. Die kan iedereen namaken en wat belangrijker is: hij signeerde zeer verschillend en soms met onleesbare initialen. Het uiteindelijke oordeel zal toch van een expert moeten komen. Ik raad je aan een foto van voorstelling en signatuur te sturen naar Marina Aarts, die al eens een Lievens heeft ontdekt die toen meer dan twee miljoen gulden opbracht. Op www.marina-aarts.com vind je haar mailadres.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2011 13:46 door arrube.
  • Re: Lievens

    12 januari 2011 23:10
    Arrube,

    Bedankt voor uw reactie en zodra ik het schilderij in mijn bezit heb zal ik het laten onderzoeken door een expert misschien wel marina aarts.com.

    Vriendelijk bedankt.
  • Re: Lievens

    13 januari 2011 11:24
    Dit is natuurlijk geen katteplas. De kans is klein, maar als je landschap echt van Lievens is, kun je rustig een mailtje aan Dr. Lloyd de Witt van het Philadelphia Museum of Art sturen. Die is de uiterste instantie voor Lievens. Dichter bij huis kun je Prof.Dr. Werner Sumowski of Dr. Bernhard Schnackenburg aanporren, die soms voor de grote veilinghuizen op basis van foto's werk van Lievens authentificeren. En als je echt zelf met die signatuur (meestal monogrammerde hij I:L) aan de slag wilt, moet je bij een bibliotheek naar de serie van Walther Bernt zoeken. De oorspr.versie heet "Die Niederländischen Maler etc", maar tegenwoordig zie je de Engelse vertaling meer "Netherlandish Painters of the etc". Daar staan alle belangrijke signaturen van de 17e eeuw in.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.