Informatie gezocht

Wie maakte Het Hofje van Val?

Gepost door mp.kunst 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Wie maakte Het Hofje van Val?

    18 juli 2020 21:36
    Ik heb hier een pentekening liggen van het Hofje van Val in Rotterdam. Op de achterkant staat maart 1940. Net op tijd getekend want met het bombardement op Rotterdam is dit stukje vernietigd. In de tekening staat de naam Rens geschreven. Wie kan er meer over hem vertellen. Is het professioneel genoeg getekend om hier een (achter)naam aan te verbinden?
  • Re: Wie maakte Het Hofje van Val?

    18 juli 2020 21:57
    Ik vermoed dat het Rens Royaards is, voluit Rensina Royaards-ten Holt. Zij hield zich vooral met pen-tekenen van stedenschoon bezig.

    Sommige van de tekeningen in deze pdf zijn van haar hand: [pdfs.semanticscholar.org]
  • Re: Wie maakte Het Hofje van Val?

    20 juli 2020 08:11
    Hart,
    Hartelijke dank voor je antwoord. Grote kans dat je vermoeden klopt. Ik ga verder uitzoeken of ik meer te weten kan komen.
    Ikzelf zat nog te denken aan Rens Lensselink omdat hij uit Rotterdam komt maar zijn stijl is toch wat losser, iets minder gedetailleerd.
  • Re: Wie maakte Het Hofje van Val?

    20 juli 2020 09:25
    Dit soort pentekeningen van steden in 'houten' passe-partouts zijn volgens mij voorlopers van souvenirs. Commercieel werk voor brood op de plank. Ze werden in etalages van boekwinkels tentoongesteld. Er zijn talloze van Amsterdam die ook lang niet alle door Amsterdammers werden gemaakt. Die werden ook in Indische boekwinkels verkocht.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.